Motorfietstochten

motorfiets in de bergenMotorfietstochten

Motorfiets of scooter: ideaal vervoersmiddel voor de zelfstandige reiziger in Noord-Thailand

■ Inleiding

■ Huren van motorfiets

■ Voorbereiding reis: rugzak, kaarten, e.d.

■ Perikelen van de wegen en het verkeer

■ Routebeschrijvingen

Inleiding
De ideale manier om de prachtige natuur en het boeiende platteland van Thailand te verkennen is op een lichte motorfiets of scooter. Noord-Thailand heeft een uitgebreid netwerk van verharde wegen en gedurende het droge deel van het jaar zijn de meeste onverharde wegen ook goed begaanbaar.
Op de motorfiets geniet je optimaal van het prachtige landschap. Je komt ermee op allerlei plaatsen die per auto niet of moeilijk te bereiken zijn, zoals afgelegen bergdorpjes. Je zal er snel achterkomen dat het buiten de platgetreden paden met het toerisme in Thailand wel meevalt. Op sommige routes kom je zelfs zelden toeristen tegen.

Lichte motorfietsen en scooters kun je voor 100-200 baht per dag in Chiang Mai en enkele andere plaatsen in Noord-Thailand. Ze zijn goedkoop in het gebruik: rijden ongeveer 1 op 40, terwijl de literprijs voor benzine ca. 40 baht (€ 1,-) bedraagt. Reken maar uit: voor ongeveer 400 baht (€ 10,-) kun je de hele dag toeren, aannemend dat je niet meer dan 250 km op een dag aflegt.

Als je op een motorfiets reist, zet je je eigen reisprogramma in elkaar, maar om je te helpen geef ik hier ook een aantal mogelijke routes. In de routebeschrijvingen verwijs ik vaak naar artikelen op deze site waarin bepaalde informatie uitvoeriger aan de orde komt. De meeste routes kunnen trouwens ook per auto worden afgelegd, maar dan geniet je beslist minder — bovendien is een huurauto veel duurder.

Fietsen met EtienneFietsen
De mountain bike is ook een ideaal vervoersmiddel, maar dat vooral voor korte tochten. Je kunt minder bagage meenemen dan op de motorfiets, terwijl je actieradius beperkt is. Het klimmen over de prachtige bergwegen is nogal uitputtend en je geniet dan weinig van het landschap en de natuur.

Voor georganiseerde tochten op uitstekende mountain bikes in en rond Chiang Mai beveel ik het gereputeerde bedrijf aan van de Vlaming Etienne Daniels: www.clickandtravelonline.com

Tijdens een motorfietstocht kun je zelf ruimte maken voor sportieve gebeurens. Zet de motor gewoon eens langs de weg om een flinke wandeling te maken.

Voordat je aan een motorfietstocht begint is het belangrijk dat je een goede motorfiets huurt en jezelf vertrouwd gemaakt hebt met het Thaise verkeer en een aantal wegen in de bergen.

Het huren van een motorfiets in Chiang Mai

Op veel plaatsen in de stad, vooral in het centrum, zijn lichte motorfietsen en scooters te huur. Er is een behoorlijke keuze aan soorten en de meeste adressen zijn betrouwbaar. Het huren gaat eenvoudig. Je zoekt een motorfiets uit en betaalt de huur voor een aantal dagen, tekent een huurcontract en laat je paspoort achter bij het verhuurbedrijf. Bij sommige is de tank helemaal vol en dan moet je er ook voor zorgen dat de tank ook weer vol is als je de motorfiets inlevert, bij andere krijg je hem met een vrijwel lege tank mee.

Honda Dream

Een Honda Dream met een rugzak die aan zijn hengsels aan het stuur hangt. De schoudertas en de helm heeft de bestuurder uiteraard op zijn lichaam. Het mandje voorop is zeer geschikt voor het bewaren van spullen waar je onderweg vaak bij moet.

We maken onderscheid tussen lichte motorfietsen en scooters. Ze lijken soms sterk op elkaar.
Scooters
hebben een plateau om je voeten op te zetten. Ze hebben doorgaans kleinere wielen, de meeste zijn volautomatisch (je hoeft dus niet te schakelen). De bekendste scooters zijn de Honda Click, Honda Scoopy i en Yamaha Fino.
Motorfietsen hebben stepjes voor je voeten die aan het motorblok vastzitten. De meeste zijn half-automaten. Je schakelt met je linkervoet bij teruggedraaid gas. Er zijn vier versnellingen. Dat schakelen gaat heel gemakkelijk.
Op steile bergwegen is een goede half-automaat sterker dan een volautomatische scooter. Een voordeel van een scooter is dat je je benen wat meer kunt strekken. De bekendste lichte motorfietsen die verhuurd worden zijn de Honda Dream en Honda Wave.

Sommige typen motorfietsen (Honda Dream) hebben voorop een mandje. Dat ziet er een beetje truttig uit, maar kan erg handig zijn.

Als je een keuze hebt gemaakt, controleer dan of alles goed werkt.

● voor- en achterrem

● voor- en achterlicht (in Thailand rijd je ook overdag met de lichten aan)

● de lichtjes voor richting aangeven bij afslaan

● profiel en spanning van de banden

● spanning van de ketting

● motorolie

● het metertje van de benzinestand

● kilometerteller

● stuurslot en hangslot

● kentekenplaat, verzekering motorfiets

● claxon

foute motorfietsVraag aan de verhuurder welke benzine hij wil dat je gebruikt in zijn motorfiets. Vaak wil deze dat je op gewone benzine rijdt en niet op het goedkopere gasohol. Benzin 91 (met de kleur rood aangeduid) is bij de meeste pompen te krijgen en daar rijdt elke lichte motorfiets/scooter goed op.

Bij de huur is doorgaans een valhelm inbegrepen. Vaak bestaat de keuze uit een aantal miserabele, versleten exemplaren. Ga je een lange tocht maken, dan loont het zich zelf een goede en goed zittende helm met doorzichtige plastic klep tegen regen en stof te kopen (ca. 600-800 baht)

Je kan met twee personen op een lichte motorfiets of scooter rijden, maar voor zwaar gebouwde lieden is dat niet aan te bevelen.

Zwaardere motorfietsen zijn geschikter voor twee personen en deze zijn ook op talloze plaatsen te huur. Maar ze maken veel herrie en zijn veel duurder om te huren en in het gebruik.

Huur de motorfiets in eerste instantie voor een of twee dagen en begin niet eerder aan een grote tocht voordat je er vertrouwd mee bent en zeker weet dat alles in een goede staat verkeert. Als hij tijdens kortere oefenritjes niet bevalt kun je hem makkelijk ruilen, of inleveren en een andere ergens anders huren.

Het bezit van een (internationaal) rijbewijs is aan te bevelen, maar is niet echt nodig. Het verhuurbedrijf vraagt er zelden naar en politie controleert er zelden op. Maar je bent natuurlijk in het nadeel bij een ongeval. Stel mij er niet voor aansprakelijk, als ik zeg dat je wel zonder rijbewijs in Noord-Thailand op pad kunt gaan — dat doe ik niet. Maar duizenden buitenlanders toeren in Thailand zonder rijbewijs rond en ik heb nooit vernomen dat dit een ernstig probleem heeft opleverd. De zeldzame keer dat de politie naar een rijbewijs vraagt en je op de bon gaat,  kun je na het betalen van een kleine boete doorgaans weer verderrijden. Rijd altijd met een helm op, want zonder helm word je wel regelmatig aangehouden in de stad. Bovendien is een goede helm essentieel voor je veiligheid.
Zorg er wel altijd voor dat je het huurcontract voor de motorfiets bij je hebt (zodat je kunt aantonen dat deze niet gestolen is) en een kopie van je paspoort.

Somchai MotobikeEen uitstekend adres voor het huren van een Honda Dream 125 cc lichte motorfiets is Mr Somchai (Somchai Motobike), 33/6 Mun Mueang Road, in het hart van Chiang Mai.

De Honda Dream is een uiterst betrouwbare half-automaat met een mandje voorop, rijdt zuinig en is sterk genoeg om de steilste bergwegen te trotseren. Motorpech is iets wat bij deze motorfiets eigenlijk niet voorkomt wanneer hij goed wordt onderhouden. En Mr Somchai onderhoudt ze met veel zorg.

Een ander goed adres is Mr Mechanic aan de Ratchaphakhinai Road schuin tegenover Wat Pan Ping. Pop heeft verschillende zaken, aan Mun Mueang Road en Khotchasan Road, alle in het hart van de stad niet ver van de Tha Phae Poort.

Voorbereiding van de reis

Het belangrijkste bij de voorbereiding van een langere (meerdaagse) tocht is dat je je vertrouwd maakt met de motorfiets die je gehuurd hebt en de eigenaardigheden van het het Thaise verkeer een beetje doorkrijgt. Een flinke eendaagse tocht is daarvoor doorgaans voldoende. Het ‘rondje Samoeng’ vanuit Chiang Mai met een uitstapje naar Bo Kaeo is een goede oefenroute.

Je zult erachter komen dat de meeste lichte motorfietsen en scooters gemakkelijk een snelheid van 85 tot 100 km halen. Maar ik raad je af zo hard te rijden. Op topsnelheid zijn ze niet meer echt stabiel (trillen vaak wat) en een nadeel is dat ze snel slippen als je moet remmen — helemaal als de weg nat is. 65-70 km is een mooie kruissnelheid op vlakke wegen.

In de bergen zul je waarschijnlijk aanzienlijk langzamer rijden. Houd er bij het plannen van een tocht rekening mee dat je ‘gemiddeld’ niet sneller dan 50 km per uur rijdt, en in de bergen zelfs langzamer. Neem niet te veel hooi op je vork door meer dan 250 km op een dag af te willen afleggen. Ik raad je aan een uur voor het invallen van de duisternis op de plaats van bestemming te zijn. In het donker rijden op de overwegend onverlichte wegen is ronduit gevaarlijk. En mocht je een lekke band krijgen dan ben je de pineut omdat de meeste motorfietsenmakers dan zijn gesloten.

overbelaste motorfiets

Neem niet te veel spullen mee op reis.

Neem alleen de allernoodzakelijkste spullen mee op reis. Een middelgrote rugzak moet groot genoeg zijn om die te bergen. Zorg ervoor dat er geen kostbaarheden inzitten, alleen kleren e.d. zodat het geen ramp is wanneer je die verliest. Dat geeft je de ruimte om ergens een wandeling te maken zonder de rugzak mee te slepen. Je kan hem eventueel achterlaten nadat je hem met een slotje aan de motorfiets vastmaakt. Het zal niet gauw gebeuren dat je rugzak  gestolen wordt. (Ook hier stel ik mij niet aansprakelijk als dit wel mocht gebeuren!) Ik raad je aan je fototoestel, pinpassen, en eventuele kostbaarheden en medicijnen altijd bij je te dragen in een schoudertas of klein rugzakje.

Bevestig de rugzak tussen zadel en stuur, met de twee hengsels om het stuur heen. Het is belangrijk dat deze er stabiel hangt en niet bij een kort bochtje gaat schuiven. Sommige modellen motorfiets hebben aan de as onder het ‘dashboard’ een rij beugeltjes voor het vastmaken van snelbinders die je om je bagage heen kunt binden. De meeste hebben dat echter niet. Prop je rugzak niet vol. Hij mag beslist niet tegen je contactsleuteltjes aankomen wanneer je een korte draai maakt, dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Ik bind de hengsels doorgaans met wat plastic draad strak vast tegen de pootjes van de achteruitkijkspiegels, zodat de rugzak stabiel hangt. Ik heb altijd een rol van dit draad in het mandje, samen met een cutter om het los te snijden.

Een andere optie is de rugzak op je rug te dragen, maar je zult merken dat dit op lange tochten wel wat vermoeiend kan zijn. Maak een rugzak nooit met snelbinder aan de achterkant van het zadel vast. Dat is lastig als je moet tanken en het zadel omhoog moet — de tank zit namelijk onder het zadel. Bovendien is het lastig bij het opstappen en gaat een rugzak op die plaats gauw schuiven.

Heb je een motorfiets met een mandje voorop dan kun je daar de nodige spullen in kwijt. Ik reserveer dat vooral voor dingen die ik op pad vaak nodig heb, zoals een fles water, kijker, zonnebrand, handschoenen, regenjas, bivakmuts (tegen de zon) en de genoemde rol plastic draad met cutter of schaartjes. Een schaartje of cutter en rol plastic draad zit er ook meestal in. Stop geen licht spul zoals een plastic zak of een ontvouwen lichte regenjas in het mandje. Die kunnen opwaaien uit het mandje, wat weer tot een gevaarlijke situatie kan leiden. Het beste is je bagage in het maandje toe te dekken met een spinnewebsnelbinder.

Op reis

Tanken
Er gaat ongeveer 3 liter benzine in de tank van je motorfiets en daarmee kun je ongeveer 120 km. Houd goed in de gaten hoever je nog met de benzine die je hebt kunt rijden. Bij een volle tank staat het wijzertje van de benzinestand in het algemeen schuin boven de hoogste meterstand. Na zo’n 30-40 km rijden bereikt hij de hoogste stand van de wijzerplaat met indeling: dat betekent dat je dan nog 80-90 km kunt rijden. Staat hij precies in het midden dan komt dat erop neer dat je nog 40-45 km kunt rijden. Kom je nu bij een benzinestation dan zou ik gaan tanken en met een volle tank verder rijden. Bereikt het wijzertje de rode gevarenzone dan kun je er nog ongeveer 10 km mee rijden. Slaat het wijzertje voorbij de rode band omlaag, dan is de benzine bijna op (nog een paar kilometer rijden).

Lekke band en motorpech
De kans  een lekke band te krijgen wordt groter naarmate de banden meer versleten raken. Meestal wordt een lekke band veroorzaakt door een klein spijkertje of een dun stukje metaaldraad. De kans op een lekke band is ongeveer 1 op 5000 km. Gelukkig zijn er vrijwel overal motorfietsmakers die je snel helpen. Laat de binnenband niet plakken, maar laat er een nieuwe binnenband inzetten. Dat kost 100-120 baht. De kans dat je na verloop van tijd een nieuwe lek krijgt op de plaats van het plakkertje is dan uitgesloten.

Op slot zetten
Het stelen van motorfietsen is geen onbekend verschijnsel in Thailand. Als je je motor verlaat, zet hem dan altijd op slot. Het stuurslot kan gemakkelijk geforceerd worden en nogal wat sleutels van andere brommers passen er ook op. Wanneer je de motorfiets voor langere tijd verlaat, vooral op stille plaatsen, gebruik dan ook het hangslot of beugelslot waarmee een huurmotorfiets doorgaans is voorzien. Deze kun je het best om het achterwiel doen. Dat zou ik zeker ‘s nachts doen wanneer hij bij je guesthouse geparkeerd staat, maar ook wanneer je hem ergens geparkeerd hebt en er een langere wandeling gaat maken.

Veilig rijden

Routebeschrijvingen

Noord-Thailands bekendste route voor motorfietstochten is de Mae Hong Son Loop. Een volledige beschrijving van een 7-daagse versie met bezienswaardigheden en tips voor accommodatie vind je hier: Route 01-Rondje Mae Hong Son. Van de ultieme 15-daagse route door oostelijk Noord-Thailand zijn de beschrijvingen van de eerste tien dagen inmiddels gepost: voor de eerste dagbeschrijving klik je hier. Een aantal andere mooie dagtochten en meerdaagse routes is in voorbereiding.

Aan deze pagina wordt gewerkt