Motorfietstocht oostelijk Noord-Thailand, 15 dagen-dag 6

Dag 6: Phu Chi Fa-Pua
Phu Sang-waterval
Dag 6: Phu Chi Fa-Chiang Kham-Song Khwae-Pua
Phu Chi Fa<33 km>Huak<6 km>Phu Sang waterval<21 km>Chiang Kham<61 km>Song Khwae<25 km>Chiang Klang<16 km>Pua. Totaal: 162 km

Heb je de wandeling  naar de top van Phu Chi Fa nog niet gemaakt, doe dit dan vroeg in de ochtend, eventueel op je nuchtere maag. Keer daarna terug naar je het resort om ergens te ontbijten. Vertrek niet later dan 9.30 am.
Je rijdt verder zuidwaarts op de Highway 1093. De weg blijft vrij hoog in de bergen met links vooral bos en rechts voornamelijk bouwland. Je passeert het Phu Sawan Resort en Doi Pha Mon en bereikt na 13 km het vrij grote Hmong-dorp Lao U met verschillende winkeltjes en kleine benzinepompen. Een paar kilometer voorbij dit dorp begint de weg te dalen. Weldra strekt zich aan beide kanten het bos uit, maar naarmate je lager komt gaat het bostype van hill evergreen over in deciduous (bladverliezend)—je bevindt je weldra in het Phu Sang nationaal park.
Na 22 km bereik je het grote Noord-Thaise dorp Huak. Iets vóór Huak is een afslag naar de nabijgelegen grens met Laos, maar ik geloof niet dat een tochtje erheen erg interessant zal zijn. Iets voorbij Huak staat aan de weg een beeld van een zeldzaam soort schildpad dat hier in het bos voorkomt bij beekjes. Deze Big-headed Turtle (Platysternon megacephalum; de Thaise naam is tao pulu) heeft voor een schildpad opmerkelijke uitstekende delen: de kop is te groot om geheel in het schild te terug te trekken en de staart is veel langer dan bij de andere schildpadden.

bergen en schildpad
Phu Sang-waterval. Vanaf Huak is het 6 km naar de kleine maar schilderachtige Phu Sang-waterval die je links van de weg ziet liggen. Rechts zijn gebouwen van de Nationale Parken Divisie en er is ook een restaurantje. Je kunt hier een prachtige wandeling maken. Voor de waterval gaat voorbij een bruggetje over een beek een pad omhoog. Na de nodige tredes omhoog kom je op een wandelpad door een prachtig stuk bos. Het pad bestaat voor een groot deel uit cementen bielzen of verhoogde vlonders boven de zompige bodem van het bos. Het voert langs knoestige woudreuzen met enorme steunbeerwortels en je komt ook langs een kleine, natuurlijke vijver. Het is een wandeling van nog geen 45 minuten en ik zou deze beslist niet overslaan.

bos bij Phu Sang-waterval
Vervolg daarna je tocht verder zuidwaarts op Highway 1093. Na 6 km bereik je een T: sla daar rechtsaf. Je passeert o.a. een aantal rubberplantages en bereikt na 9 km de vrij drukke Highway 1021. Sla er linksaf.
Chiang Kham. Het is nu nog 6 km naar de grote districtshoofdplaats Chiang Kham, die—vind ik—weinig charme heeft. Er zijn twee Shan-tempels in de stad die architectonisch tamelijk bijzonder zijn, maar als je geen fanaat op dit gebied bent zou ik ze niet proberen te vinden. Zie je links van de weg een Tesco Lotus Supermarkt dan ben je in het hart van het stadje. De weg maakt weldra een bocht naar links (met aan je linkerhand een 7Eleven). Vervolgens bereik je stoplichten met links daarvan het sobere Chiang Kham Hotel. Ga voorbij de stoplichten rechtdoor, en na een kilometer ben je de stad uit en rijd je op Highway 1148, die weldra rustig wordt. Volg de borden “Song Khwae”, “Nan” en “Phu Langka”. Zorg dat de tank van je motorfiets gevuld is, want de eerst volgende 60 km is er nauwelijks gelegenheid om te tanken. Je passeert een paar keer afslagen naar Pong (aan je rechterhand) maar je blijft rechtdoor gaan, en 26 km voorbij het centrum van Chiang Kham bereik je (links) de afslag naar de berg Phu Langka. Ben je hier  al vroeg in de middag en is het weer goed, dan zou ik een uitstapje naar deze berg met fraaie natuur overwegen. Bedenk wel dat je zeker twee uur kwijt bent en het vanaf de afslag naar eindbestemming Pua nog twee uur rijden is.
Phu Langka. In de provincie Phayao staan enkele enorme verkeersborden waarop bestemming Phu Langka groot staan aangegeven. Die doen vermoeden dat de berg een topattractie is. Niets is minder waar, er komen nauwelijks bezoekers. De afslag (Landweg Phayao 4020) gaat vrij steil omhoog. Je passeert een Hmong-dorpje (Ban Nam Tom) en bereikt na 7 km de gebouwen van de Nationale Parken Divisie. De weg is inmiddels een smal verhard pad geworden en kronkelt voorbij een slagboom nog verder omhoog, maar wordt na een kleine kilometer een slecht onverhard pad, moeilijk begaanbaar als het geregend heeft. Hier kun je je motorfiets parkeren, maar misschien is het veiliger (i.v.m. rugzak die je achterlaat) je motorfiets al eerder op een parkeerterrein bij de Nationale Parken Divisie achter te laten. Vanaf het parkeerterrein is het ongeveer 4 km lopen naar de top  van de berg. Onderweg kom je door dicht bos en passeer je een waterval. Helemaal boven zijn interessante rotspartijen en heb je een fenomenaal uitzicht.
Er is accommodatie nabij de top, maar die moet vantevoren bij het hoofdkwartier geregeld worden. In het Hmong-dorp worden ook huisjes verhuurd, maar ze liggen er doorgaans verlaten bij en het is moeilijk te achterhalen waar de toezichthouder rondhangt. Verder zijn de voorzieningen op deze afgelegen berg beperkt, en het is aan te raden verder te rijden als daar tijd voor is.

Sakoen grot
Volgens schema rijd je de afslag naar Phu Langka echter voorbij en ga je verder in de richting van Song Khwae. Je hoeft er niet om te rouwen de berg gemist te hebben, want de volgende dag breng je door in de schitterende natuur van een andere berg, Doi Phu Kha bij Pua. De weg naar Song Khwae kronkelt door de bergen en soms zijn er fraaie vergezichten. Je passeert na 24 km de afslag naar het Tham Sakoen Nationaal Park (links), en de grot waarnaar dit natuurgebied genoemd is ligt slechts een kilometer van de hoofdweg—je kunt er dus gemakkelijk even rondkijken. Zeven kilometer voorbij de afslag naar de grot bereik je enkele met bloemslingers bedolven huisjes van een lokaal zeer vereerde geest, Chao Pho Doi Wi—de Vereerde Vader van de Wi Berg. In de buurt staat een verkeersbord dat doorzeefd is met kogels. Het aantal kogelgaten per verkeersbord is een globale graadmeter voor de afstand die je van de ‘beschaafde wereld’ bent verwijderd. Ongeveer 26 km voorbij de geestenhuisjes bereik je de kleine districtsplaats Song Khwae. Ben je door het plaatsje dan is er na een kilometer een pompstation (rechts) en weer iets verder is links de afslag naar Chang Klang, Highway 1097. Sla deze weg in, die meteen bergopwaarts gaat. Na zo’n 6 km ga je door het grote Hmong-dorp Ban Tham Maeo Wiang Kae, dat zo’n beetje op het hoogste punt in de bergen ligt. Voorbij dit dorp daal je af door een bosrijke omgeving. Na 10 km is aan je linkerhand de afslag naar de Tat Man-waterval, een bescheiden maar mooi gelegen waterval. Het is slechts 2 km naar de waterval, dus wat let je… Als je na dit uitstapje gedaan hebt op de hoofdweg terugbent, moet je nog 8 km rijden naar de district plaats Chiang Klang. Vlak voor de plaats gaat de weg over de rivier de Nan, die hier nog smal is. Vervolgens bereik je het centrum van het districtsplaatsje Chiang Klang. Je slaat bij de stoplichten rechtsaf de Highway 1048 op richting Pua. Volg de borden Pua. Al gauw is er een splitsing: zowel rechtsdoor als rechtsaf gaat naar Pua. Ga rechtsdoor, dan kom je Pua binnen via de noordkant, wat gunstiger is.

velden Pua
Pua. Naar Pua  is dan nog zo’n 19 km en je komt deze wat grotere districtsplaats. Je ziet de bergen van het Doi Phu Kha nationaal park links liggen. Iets vóór Pua wordt Highway 1048 vierbaans met een middenberm en voorbij de Tesco Lotus supermarkt (links) ben je in het centrum dat gedomineerd wordt door de snelweg. Laat je niet afschrikken, buiten dit centrum is Pua juist heel landelijk.
Mijn favoriete accommodatie is het Bo Kon Homestay. Sla bij de stoplichten linksaf, ook een vierbaansweg met middenberm. Maar na zo’n 200 meter, meteen voorbij een voetgangersbrug is een afslag naar het Doi Phu Kha nationaal park en Bo Kluea: sla linksaf de rustige Highway 1256 op. Deze weg gaat langs een tempel en door de lintbebouwing van een Pua vergroeid dorp. Daarna ben je omringd door velden. Na ongeveer een kilometer gaat de weg over een tamelijk grote, nieuwe brug over een bescheiden beek (in 2011 was de oude brug bij noodweer weggespoeld). Meteen voorbij de brug rijd je het dorp Rong Ngae binnen, dat voornamelijk uit lintbebouwing bestaat. Let goed op. Na nog geen 800 m zie je aan je rechterhand een klein sportveldje voor ‘zaalvoetbal’. Ruim honder meter verder is er rechts de smalle afslag naar Ban Tuet met ook een bord dat accommodatie aanprijst (zie foto hieronder). Sla dat straatje in. Na  pakweg 150 m gaat links een pad naar de bungalows van het Bo Kon Homestay. Deze nieuwe bungalows met airco, koelkast en TV kosten ca. 400 baht, in de wintermaanden wellicht iets meer. Elk huisje heeft een flink balkon met stoelen en een tafeltje en in de avond staat er een verfrissend windje vanaf de rijstvelden. Een prima plek om ook langer dan twee dagen door te brengen.

acoommodatie PuaGa verder naar: Motorfietstocht oostelijk Noord-Thailand, 15 dagen-dag 7