Motorfietstocht oostelijk Noord-Thailand, 15 dagen-dag 1

bergen in NanMotorfietstocht oostelijk Noord-Thailand, 15 dagen-dag 1
(Chiang Mai – Doi Ang Khang – Gouden Driehoek – Phu Chi Fa – Pua – Nan – Nakhon Thai – Tron – Si Satchanalai – Thoen – Li – Mae Ping nationaal park – Lamphun – Chiang Mai)

Deze lange en mooie tocht op de motorfiets (eventueel scooter of auto) duurt in totaal iets meer dan veertien dagen. Het grootste deel van de route gaat door ontoeristische gebieden. Het accent ligt op mooie natuur en fraai landschap. Vanuit Chiang Mai rijd je via de weelderige natuur van Doi Ang Khang naar Doi Mae Salong, een voormalig centrum van de papaverteelt en de handel in opium en heroïne. Op dag vier bereik je de Gouden Driehoek. Vervolgens volg je de Mekong tot waar deze Noord-Thailand verlaat en rijd je in zuidelijke richting door de bergen die de grens met Laos vormen.  Daarna steek je door naar Pua in Noord-Thailands meest oostelijke provincie Nan. Pua ligt schitterend aan de voet van de indrukwekkende berg Doi Phu Kha met unieke natuur die je gaat verkennen. Daarna zak je af naar de provinciehoofdstad Nan met een aantal prachtige oude tempels. Vanuit Nan rijd je naar Pak Nai aan het Sirikit-stuwmeer en waar je overnacht in een drijvend hutje. De volgende dag laat je je in een bootje of op een kleine pont naar de andere oever van het meer zetten en vervolg je de tocht verder zuidwaarts naar Nakhon Thai (de lange route brengt je ook nog even in een uithoek van de provincie Loei, die tot Noordoost-Thailand behoort). Je bevindt je nu 400 km ten zuidoosten van Chiang Mai. Nakhon Thai ligt aan de voet van de tafelberg Phu Hin Rong Kla die met zijn unieke natuur en interessante geschiedenis een bezoek van minstens een dag waard is. Tenslotte gaat de tocht door overwegend laagland terug naar Chiang Mai en bezoek je een moeras vol lotusbloemen, de oude ruïnestad Si Satchanalai en het Mae Ping nationaal park. In het park kun je weer in accommodatie op een stuwmeer overnachten. Vandaaruit brengt een stevige rit door de provincie Lamphun je weer terug in Chiang Mai.
Voor praktische informatie over ‘brommertochten’ door Noord-Thailand, zie: Motorfietstochten

kaart oostelijk Noord-ThailandLinks: Overzichtskaart Groot Rondje Oostelijk Noord-Thailand (15 dagen).  De uitstekende kaart ‘GOLDEN TRIANGLE-the loop’ uitgegeven door de Golden Triangle Rider zal van nut zijn gedurende de eerste vijf dagen van deze tour. Kaarten van andere uitgevers halen de kwaliteit van deze kaart lang niet. Toch is het voor wat overzicht wel goed een kaart van geheel Noord-Thailand bij je te hebben. Ik raad de Noord-Thailand kaart van Berndtson & Berndtson an, hoewel er veel fouten in zitten. Andere kaarten en Highway Maps komen vanwege hun formaat nauwelijks in aanmerking om op een motorfietstocht mee te nemen.

Dag 1. Chiang Mai-Phrao-Arunothai-Pha Daeng: 210 km

Dag 2. Pha Daeng-Ban Khum (Doi Ang Khang) en omgeving: 45 km

Dag 3. Ban Khum-Fang-Tha Ton-Lo Cha-Mae Salong: 111 km

Dag 4. Mae Salong-Mae Fa Luang-Doi Tung-Mae Sai-Gouden Driehoek-Chiang Saen

Dag 5. Chiang Saen-Chiang Khong-Wiang Kaen-Pha Tang-Phu Chi Fa

Dag 6. Phu Chi Fa-Phu Sang waterval-Chiang Kham-Song Kwae-Pua

Dag 7. Pua-Doi Phu Kha v.v.

Dag 8. Pua-Tha Wang Pha-Nan

Dag 9. Nan-Mae Charim N.P.-Nan

Dag 10. Nan-Huai Yuak-Wiang Sa-Na Noi-Pak Nai

Dag 11: Pak Nai-Nam Pat-Nakhon Thai

11a (lange route): Pak Nai-Nam Pat-Phu Soi Dao waterval-Na Haeo-Dan Sai-Nakhon Thai

11b (kortere route): Pak Nai-Nam Pat-Sak Yai-Thong Saen Kham-Chat Trakan-Nakhon Thai

Dag 12. Nakhon Thai-Phu Hin Rong Kla-Nahon Thai

Dag 13. Nakhon Thai-Chat Trakan-Thong Saen Kham-Tron-Si Satchanalai

Dag 14. Si Satchanalai-Sawankhalok-Thung Saliam-Thoen-Li-Mae Ping nationaal park

Dag 15. Mae Ping nationaal park-Li-Ban Hong-Lamphun-Chiang Mai

weg naar Phrao
Dag 1. Chiang Mai – Phrao – Nong Khem – Arunothai – Tham Ngop/Pha Daeng.
Chiang Mai<44 km>Mae Ho Phra<38 km>Wat Doi Mae Pang<20 km>Phrao<30 km>Ping Khong<26 km>Nong Khaem<30 km>Arunothai<22 km>Pha Daeng. Totaal: 210 km.

kaartje dag 1Vertrek deze dag heel vroeg (6.00 AM) — daarmee vermijd je de ochtendspits van Chiang Mai. Bovendien leg je vandaag, om de spits af te bijten, een forse afstand af en is er onderweg veel te zien.
Rijd naar de oostoever van de Ping in de stad, bijvoorbeeld via de Nawarat Brug naar de Riverside en volg de weg aan de rivier in noordelijke richting. Je steekt een paar keer een kruispunt met stoplichten over en twee keer ga je met een U-turn onder een viaduct door. Let op dat je na de U-turn meteen weer linksaf slaat om de weg op de oostoever van de Ping te vervolgen. Na een paar km gaat de stad over in platteland, veelal een lintbebouwing van dorpen. Je passeert enkele bedrijvige ochtendmarktjes. 68: linkeroever Ping: 2e U-turn onder viaduct
Een kilometer voorbij de tweede U-turn onder een viaduct, iets voorbij de afslag naar The Flow, zie je aan je linkerhand een teakplantage omgeven door casuarinaboompjes (lijken net coniferen). Weer 2 km verder steek je een hoofdweg over: links zie je een brug over de Ping, voorbij het kruispunt ligt rechts een crematorium. Vier kilometer voorbij deze plek rijd je onder een viaduct door (zonder U-turn) en 3 km verder passeer je een soort ‘boulevard’ langs de Ping.

Daarna buigt de weg geleidelijk van de rivier af: 2 km verder rijd je tussen de rijstvelden, maar de plattelandsrust is tijdelijk: al gauw bereik je Highway 1001.  Je bent nu ongeveer 20 km ten noorden van Chiang Mai. Je slaat linksaf de highway op in de richting van Phrao. Van de (bijna onvermijdelijke) hoofdwegen van en naar Chiang Mai is dit een van de meest draaglijke. Zo’n 15 km noordelijker is er al relatief weinig verkeer en gaat deze weg door bekoorlijk platteland en beboste heuvels.

Er is nogal wat agro-industrie aa de weg gevestigd, zoals The Peace Canning en Chiang Mai Frozen Foods. Soms zie je rijen pick-ups of boerenkarren bij een fabriek in de rij staan om een lading groenten zoals uien) af te leveren. Toen de TOPS-supermarkten in Thailand nog door Albert Heijn werden gerund, was Frozen Foods ook een van hun grote leveranciers van de verse groente waar TOPS zo trots op was. Veel boeren in de streek werken via ‘contract farming’  voor zulke afnemers. Verder hebben deze agro-industrie?n voor duizenden arbeidsplaatsen gezorgd en ‘s ochtends zie je overal langs de highway arbeiders in een bedrijfsuniform staan op weg naar hun werk.

Een kilometer voorbij Chiang Mai Frozen Foods is aan de linkerkant een grote, bedrijvige markt. Een bonus van dit nog drukke deel van H1001 is dat er veel prachtige sierbomen zijn aangeplant. Een groot deel van het jaar staan wel enkele soorten in bloei.

bloesemsIn augustus en september brengen de teak- en khilek-bomen hun uitbundige bloesems van respectievelijk witte ragebollen en gele toortsen voort. In december-januari bloeien er vele de Red Silk Cotton Trees (grote rode tulpvormige bloemen) en Flame of the Forests met knaloranje bloesems die de vrijwel kale bomen bedekken. Ook staan er veel regenbomen (Rain Trees) geplant.
Je vindt meer over deze tropische boomsoorten in Bloesempracht in februari in Noord-Thailand en Arboreal excursion along Chiang Mai’s City moats
Ongeveer 30 km ten noorden van Chiang Mai passeer je twee benzinestations, en een kilometer verder, voorbij Premium Foods, ben je helemaal door rijstvelden omgeven en kijk je uit op de bergen in de verte. Drie kilometer verder gaat de weg over een irrigatiekanaal en daarvoorbij kruipt hij de heuvels in en begint het bos.

goeave en tabakNegen kilometer voorbij het irrigatiekanaal ligt het dorp Mae Ho Phra (บ. แม่หอพระ) met het Lhong Khao Resort.  In de omgeving wordt veel tabak verbouwd en in de winter zie je de fijngesneden tabaksbladeren op bamboebritsen langs de weg drogen. Voorbij het dorp is weer gelegenheid te tanken en 8 km verder is links de afslag naar de Mae Ngat Dam en het hoofdkwartier van het Si Lanna nationaal park.
Daarna is links van de weg weer een teakplantage en rechts de afslag naar de Bua Tong-waterval (น้ำตกบัวตอง). Het is slechts een kort ritje om deze kleine maar schilderachtige waterval te bereiken. Het water stort zich over lage kalksteenheuveltjes. Er is ook een ‘educatief natuurpad’ van ongeveer een kilometer lang door het deciduous forest (bladverliezend bos). Sla het uitstapje naar de waterval echter over wanneer je de dag niet te lang wilt maken. Je krijgt op deze route nog andere mooie watertervallen te zien. Vervolg de rit op de H1001 in noordelijke richting. Je bent weldra omringd door lage beboste heuvels. In december-januari steelt de Congeo tomentosa er de show. Dit is een klimstruik en diens weelderige lila/roze bloesems van de (schijn)bloempjes overdekken dan vele bomen en struiken. De natuur hier is onderdeel van het Si Lanna nationaal park. Je bent inmiddels in het district Phrao. De weg gaat geleidelijk omlaag en voorbij een controlepost van de politie ben je weer in een dal met velden, boomgaarden (vooral van longan=lamyai) en dorpjes.

Wat Doi Mae Pang36 km voorbij Mae Ho Phra heb je links een prachtig uitzicht over de (rijst)velden en boomgaarden (vnl. longan) en de hoge bergen in het westen. Een kilometer verderop is rechts bij het dorp Ban Mae Pang (บ. แม่ปั๋ง) een praalpoort met de afslag naar een op een heuvel gelegen tempel, Wat Doi Mae Pang (วัดดอยแม่ปั๋ง). Een bezoek aan deze tempel is zeer de moeite waard. Trek er ruim een uur voor uit. Je kunt er door mooi bos wandelen naar de verschillende tempelgebouwen die allemaal gewijd zijn aan de legendarische, heilige monnik Luang Pu Waen Sujinno (1888-1985). Deze monnik verbleef hier vele jaren en nadat zich een wonder had voltrokken groeide zijn populariteit razendsnel. In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw was hij een van de beroemdste Thaise mannen in het oranje gewaad. De tempel werd toen druk bezocht en er stonden tientallen kramen die Waen-parafernalia verkochten. Inmiddels zijn de Waen-amuletten geen hot items meer en is de heuvel weer de rustige meditatieplek die het was voordat de Waen-rage begon (meer hierover in de post: Luang Pu Waen, de monnik die op een wolk vloog ). Maar de heilige is nog steeds een begrip en een stukje Thaise geschiedenis.
Rijd het tempelterrein op door bij het crematorium (aan je rechterhand) links een poortje in te slaan en de heuvel op te gaan. Parkeer je voertuig bij het rechthoekige hoofdgebouw en de sala met een beeld van de heilige. Loop over het wandelpad door het bos met de kutti’s (huisjes voor de monniken) tot je een rond bouwwerk bereikt met vitrines vol offerandes en foto’s van de heilige. In dit ‘museum’ is ook een vitrine met een wassenbeeld van Waen. Aan de achterkant gaat het pad verder en klimt lichtelijk omhoog door mooi bos. Na circa 800 meter bereik je de top van de heuvel. Op een open plek staat de ‘Meru’, het mausoleum van de heilige. Daarin bevindt zich weer een ander beeld van Waen. Loop over hetzelfde pad door het bos terug.

landschap PhraoNa het bezoek aan Wat Doi Mae Pang vervolg je de rit op de Highway 1001; naar het districtsplaatsje Phrao is nu nog een rit van 20 km. 7 km voor Phrao ligt de Chiang Mai Seed Industries, een agro-industrie die in augustus-september een groot deel van de in de streek verbouwde longan (lamyai) opkoopt. Deze lekkere litchi-achtige vrucht is niet alleen populair in Thailand, maar er bestaat ook grote vraag naar in China. In gedroogde vorm wordt de vrucht op grote geëxporteerd.
Tanken kun je 1,5 km vóór Phrao bij een PT-pompstation. In Phrao (อ. พร้าว) loopt de H1001 dood. Wil je hier eten, sla dan bij de T met stoplichten rechtsaf. Honderd meter verder is een restaurant tegenover de Kasikorn Bank. Nabij het kruispunt liggen markt en winkels.
Om de rit te vervolgen rijd je terug naar de T en ga je er rechtdoor; sla na 100 m vervolgens rechtsaf. Je passeert (links) het Pradit Hotel en het lokale ziekenhuis en bereikt (links) een PTT-benzinestation met een 7Eleven-winkel. Sla er linksaf de Highway 1050 op in de richting van Chiang Dao. De eerste kilometers gaan door laagland met velden.
Na ongeveer 8 km bereik je de afslag (rechts) naar Chai Prakan (Chai Prakhan). Je rijdt er rechtdoor. De weg klimt langzaam omhoog door het bos. Tien kilometer verder ben je weer wat lager en rijzen links en rechts indrukwekkende kalksteenbergen. Links van de weg wordt maïs verbouwd, rechts is een strook met een teakplantage. Nadat je weer wat hoger in de heuvels bent kun je op een gegeven moment Doi Chiang Dao zien liggen. Dit is een van de hoogste bergen van Noord-Thailand, hij heeft de karakteristieke vorm van een knoestige molaar. Tenslotte bereik je ongeveer 30 km ten westen van Phrao, bij het dorpje Ping Khong (บ. ปิงโค้ง) Highway 107. Sla rechtsaf en rijd noordwaarts in de richting van Fang. Na 15 km, voorbij het dorpje Tham Klaep, sla je linksaf een secundaire weg op, de Thang Chonnabot (‘plattelandsweg’) nummer 3048.

Nong Khaem en omgevingLinks rijzen kalksteenbergen. Het is een prachtige weg door lage heuvels omgeven door karst, maar het wegdek is nogal pokdalig. De weg is tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Japanners aangelegd om hun troepen naar Birma (nu Myanmar) te verplaatsen en die te kunnen bevoorraden.  Na ongeveer 7 km rijd je door een Lahu-dorp en 4 km verder bereik je het Lisu-dorp Nong Khaem (บ. หนองแขม). De Lisu’s zijn hier pas na de oorlog neergestreken. Nong Khaem ligt mooi aan de voet van kalksteenbergen. Het is de moeite waard er een half uurtje rond te wandelen. Veel van de bewoners zijn er nog in hun traditionele dracht gestoken. De vrouwen dragen kakelbonte gewaden met prachtig applicatiewerk.
Voorbij Nong Khaem is de weg onverhard. Er zijn werkzaamheden aan de gang om het stuk weg van slechts 4 km tot het volgende dorp, Pa Bong Ngam, te verharden (augustus 2013). Zolang dit werk onvoltooid is een deel van dit traject echter een verschrikkelijke modderbrij. Rijd voorzichtig, het kan er spekglad zijn. Pa Bong Ngam is ook een Lisu-dorp, maar minder schilderachtig dan Nong Khaem. In de wijde omgeving worden maïs en pinda’s verbouwd. De Lisu’s zijn een van de kleurrijkste en eigenzinnigste bergvolkeren in Thailand. Wil je meer over dit volk weten, lees dan: Lisu New Year, enacting ethnic culture in the mountains of Lisu Road, Lisu villages along Highway 1322 to Wiang Haeng

In Nong KhaemNa nog een paar dorpjes gepasseerd te zijn, bereik je het dorp Ban Lo Pa Han (บ. โล๊ะป่าหาญ), 12 km voorbij Pa Bong Ngam Highway 1178.
Op de hoek is het Pak Soi-restaurant en aan de overkant is een klein pompstation. Sla rechtsaf. De weg is omzoomd door kalksteenbergen bedekt met dry diperocarp forest. Tussen weg en bergen is een strook akkerland waarop vooral maïs wordt verbouwd. Je passeert ook groentetuinen en een enkele rubberplantage. Nog geen 2 km verder is bij het dorp  Ban Na Wai links een afslag naar de Si Sang Wan-waterval น้ำตกศรีสังวาลย์ en het hoofdkwartier van het Pha Daeng nationaal park. Laat ze voor wat ze zijn. Wat verder zie je de gloednieuwe huisjes van Ban Famui liggen. Is het al laat, dan is het aan te raden de dagrit te beëindigen en hier de nacht door te brengen.
Doe je dat niet, dan bereik je 6 km verder het Lisu-dorp Rin Luang (บ. รินหลวง). De meeste woningen zijn er tamelijk simpele hutten. Bij het dorp is een controlepost. Sla er rechtsaf Highway 1340 op in de richting van Doi Ang Khang. Dit is een goede asfaltweg, zij het vaak besmeurd met de rode modder van het omringende bouwland. Een paar kilometer verder ligt links  het dorp Ban Mai Samakkhi, een wonderbaarlijke smeltkroes is van Lahu’s, Kachins en Lua’s. Dat klinkt pittoresker dan het in werkelijkheid is, rijd het dorp gerust voorbij. Een kilometer noordelijker ben je in het grote dorp Arunothai. Dat is ontstaan nadat zich er in de jaren vijftig (met goedkeuring van de Thaise regering) de uitgeweken troepen van het Chinese Kuomintang (KMT)-leger vestigden. Er zijn talloze kleine benzinepompen, supermarktjes en restaurants. (Wordt het al donker, neem dan je intrek in het bunkerachtige Arunothai Guesthouse: bij de T linksaf, na 300 meter aan je rechterhand.)
Ga je verder, sla dan bij de T in Arunothai rechtsaf. In een klein restaurantje nabij de hoek, schuin tegenover de school, wordt een uitstekende Yunnanese khao soi geserveerd. Rijd het dorp uit in oostelijke richting. Je passeert maïsvelden en boomgaarden (mango). Na 7 km klimt de weg de heuvels in, het eerste stuk is tamelijk steil.

richting ArunothaiHet deciduous forest is hier rijk aan de boomsoort Bauhinia variegata (Orchid Tree) die in maart zijn weelderige witte bloesems produceert. Af en toe maakt het bos plaats voor gecultiveerd land waar tussen de rotsblokken taro (een knolgewas een groot blad dat op een oor van een olifant lijkt). Na het nodige klimmen en dalen bereik je het KMT-dorp Sin Chai met een controlepost en een afslag naar de districtsplaats Chai Prakan. Je rijdt rechtdoor, de weg gaat steil omhoog en na 3 km ben je in een ander KMT-dorp, Tham Ngop (บ. ถ้ำงอบ). Hier verbleef ooit een deel van de legerleiding van de Chinese nationalisten. Er is accommodatie, de Tham Ngop Inn, maar deze is slechts van november-februari geopend. Het dorp heeft een zeer Chinese uitstraling en er zelfs een Chinese school.

Happy House en omgevingDrie kilometer verderop ligt het kleine KMT-dorp Pha Daeng (บ. ผาแดง) en aan het eind ervan vind je het prachtig gelegen Happy House, de plek bij uitstek om de nacht door te brengen. Een pad gaat 70 meter vrij steil omhoog naar deze accommodatie. Je hebt er uitzicht op de kalksteenbergen die er de grens met Myanmar vormen. Het afgelegen guesthouse heeft een restaurant.

Ga verder naar Motorfietstocht oostelijk Noord-Thailand, 15 dagen-dag 2

©SJON HAUSER: tekst, foto’s en kaartwerk