Motorfietstocht Chiang Mai-Phu Langka-Chiang Mai-dag 1-3

Motorfietstocht Chiang Mai-Phu Langka-Long-Chiang Mai-5 dagen-dag 1-3

01-Vijfdaagse Phu Langka-dag 1-31. Mysterieuze parasitaire bloemen in het dichte bos tussen Huai Kaeo en Mueang Pan. 2. Uitzicht vanaf het Phu Langka Resort.

Deze vijfdaagse tocht brengt je vooral buiten de platgetreden paden in delen van Noord-Thailand waar weinig toeristen komen. Het accent ligt op de mooie natuur en dag 3 bestaat voornamelijk uit wandelen door de natuur. Maar je ziet ook enkele bijzondere tempels, ruïnes en andere bezienswaardigheden.

00-5-daagse Phu Langkadag 1. Chiang Mai-Phayao (208 km)
Chiang Mai<33 km>Huai Kaeo<67 km>Mueang Pan<55 km>Wang Nuea<55 km>Phayao
Totaal: 208 km

dag 2. Phayao-Phu Langka Resort (ca. 146 km)
Phayao<40 km>afslag naar Wiang Lo<10 km>Wiang Lo<15 km>Chun<26 km>Pong<55 km>Phu Langka Resort

dag 3. Phu Langka Resort-Phu Langka Forest Park v.v. (ca. 60 km)

dag 4. Phu Langka Resort-Long (ca. 235 km)
Phu Langka Resort<55 km>Pong<37 km>Chiang Muan<55 km>Song<30 km>Phae Mueang Phi<20 km>Phrae<38 km>Long

dag 5. Long-Chiang Mai (ca. 213 km)
Long<20 km>rotsen<20 km>Long<52 km>Lampang<18 km>Wat Phra That Luang Lampang<75 km>Lamphun<28 km>Chiang Mai

Vijf dagen: totaal ca. 880 km

Dag 1. Een tamelijk lange dagtocht. Door schitterende bergbossen rijd je van Mae On naar Mueang Pan en vandaar door laagland en lage heuvels naar Wang Nuea. Het is een flinke omweg, maar het fraaie landschap rechtvaardigt dit. Vanaf Wang Nuea ga je weer grotendeels door de bergen en je eindigt in de stad Phayao, mooi gelegen aan een meer.

Begin deze dag vroeg in Chiang Mai. Vanaf de Chiang Mai-Lamphun Road (Highway 106) op de oostoever van de Ping rijd je zuidwaarts tot aan het viaduct van de ringweg (Superhighway). Daar sla je linksaf, de Superhighway op. Je gaat het viaduct over de spoorlijn over en je gaat over het grote viaduct over Highway 11. Op dit laatste viaduct kies je voor de ‘rechtertak’, d.w.z. je gaat min of meer rechtdoor en je bent weer op de begane grond ter hoogte van het Promenade winkelcentrum. Vervolgens rijd je steeds maar rechtdoor op Highway 1317 richting Mae On. Je passeert verschillende ringwegen (kruispunten met stoplichten). De 1317 is de eerste 20 km een drukke weg en hoe vroeger je vertrekt, des te minder last heb je ervan. Ongeveer 28 km voorbij het Promenade-winkelcentrum is het kruispunt met de Highway 1006, daar ga je rechtdoor en de weg wordt steeds rustiger. Je passeert Mae On, dat rechts wat verborgen ligt, en de Mueang On Grot, links van de weg op een kalksteenheuvel. Een paar km verder is afslag (linksaf) naar de bekende San Kamphaeng warmwaterbronnen. Je gaat rechtdoor en weldra klimt de weg de beboste heuvels in. Na enkele km daal je weer af; je passeert vervolgens vele boom- en heesterkwekerijen en daarna zie je rechts het Cosmo-tankstation van Huai Kaeo. (Bijna lege tank? Gooi hem dan hier vol, want verderop zul je nog maar een paar kleine pompjes tegenkomen.)
Voorbij het tankstation rijd je door de bebouwde kom en 100 m voorbij een knik in de weg naar rechts moet je linksaf (rechtdoor gaat naar Mae Kampong). Dan is het nog 4 of 5 km naar de afslag naar Pang Hai (naar rechts, het staat aangegeven op een verkeersbord voorbij de afslag!). De 10 km vanaf deze afslag naar Pang Hai is een prachtige route, de smalle weg (een thang chonnabot) klimt geleidelijk de heuvels in. Het omringende bos wordt groener naarmate je hoger komt. Je passeert de afslag naar de Jungle Flight (natuurpretpark met loopbruggen en kabels tussen de woudreuzen om te abseilen, waar een echte natuurliefhebber niets te zoeken heeft).

02-Phu Langka-dag 1-31. Wat Pang Hai. 2. Muurschilderingen in Wat Pang Hai die het leven van voorheen in het dorp verheerlijken. 3. De dichte bossen rond Doi Langka.

In Pang Hai is een bezoek aan de dorpstempel de moeite waard. Er zijn veel (moderne) muurschilderingen over het leven in een traditioneel, in het bos gelegen dorp. Voorbij  het dorp gaat de weg verder omhoog, langs een kolkende bergbeek, temidden van dicht evergreen forest met hier en daar kleine koffieplantages. Tenslotte komt er een steil stuk van een km en daarna bereik je een T. Hier sla je rechtsaf, Highway 1252 op. Er volgt een stuk weg waarvan het asfalt bijna totaal verbrokkeld is, maar na een km wordt de weg beter en klimt verder omhoog. Vier km vanaf de T ben je op een hoogte van 1500 m, en daar loopt de grens tussen de provincie Chiang Mai en Lampang. In het regenseizoen is deze weg vaak in de wolken gehuld en is het er kil en vochtig.

03-Vijfdaagse Phu Langka-bloemen in de bergenPlanten die aan het eind van het regenseizoen in bloei zijn te vinden in de hoge bergen op de grens van de provincies Chiang Mai en Lampang. 1: De parasitaire bremraap Ghost Flower (Aeginetia indica). 2-3: Op de bodem groeiende orchideeën waarvan de witte (3) Habenaria dentata is.

Je daalt vervolgens af door dicht evergreen forest. Al na 1 km zijn er links van de weg wat kale rotsen en een stukje open terrein vanwaar je een subliem uitzicht hebt over de beboste bergen (als er geen dichte wolken hangen). In het regenseizoen bloeien hier veel witte orchideeën (een soort dat op de bodem groeit) en een parasitaire bremraap met opvallende dokerroze bloemen. Je daalt vervolgens verder af door puur jungle.Rijd bij een nat wegdek voorzichtig, ook al is de afdaling niet extreem steil. Zes km voorbij het hoogste punt is er een (steile) afslag naar het Yao-dorp Mae Chaem Yao, waar 20 jaar geleden de meeste woningen nog van gespleten bamboe waren en de meeste vrouwen nog hun traditionele gewaden droegen. Als je er even gaat rondkijken zul je zien dat er sindsdien veel is veranderd.
Twee kilometer voorbij dit dorpje bereik je Mae Chaem (niet te verwarren met het gelijknamige districtsplaatsje aan de voet van Doi Inthanon), waar de meeste bewoners van Shan (Tai Yai)-origine zijn. Hier is een winkeltje dat een kuai tieo-bamisoepje serveert en er zijn twee kleine benzinepompjes. Rond het dorp liggen koffieplantages en vanaf het dorp gaat er een onverharde weg in noordelijke richting naar het dorp Ban Doi Langka aan de voet van de Doi Langka (1986 m), één van de hogere bergen van Noord-Thailand (niet te verwarren met Phu Langka in Phayao). En 3 km ten zuiden van Mae Chaem ligt een Lahu-dorpje. Ik adviseer echter geen tijd te verspillen met excursies erheen. Vervolg je tocht op de Highway 1252, de rit gaat overwegend door dicht evergreen bos.
04a-vijfd.PL-1-31: Dicht bos op 1400 m hoogte aan Highway 1252 (Doi Saket). 2-4: Ban Mae Chaem Yao in 1995. 2. De meeste huizen waren van gespleten bamboe. 3. Voorouderaltaar in een traditioneel Yao-huis. 4. Yao-vrouw in vol ornaat.

Je vervolgt je tocht echter verder op de Highway 1252, de rit gaat overwegend door dicht evergreen bos.
Ongeveer 15 km van Mae Chaem begin je aan een afdaling en bereik je de uitgang van het Chae Son nationaal park. Daarna rijd je door het tamelijk open bos waarmee de glooiende heuvels zijn bedekt, terwijl akkerland geleidelijk de plaats inneemt van het bos. Je bereikt het dorp Chae Son met een afslag naar de Chae Son-waterval. Je rijdt echter rechtdoor en bent inmiddels in ‘laagland’. Zo’n 5 km voorbij Chae Son zie je een kalksteenberg voor je waarvan de contouren wat op een kameel lijken. Die berg ligt dicht bij Mueang Pan. Bijna 8 km vanaf Chae Son kom je uit bij een T met op de hoek een politiepost. Sla hier linksaf Highway 1157 op. Weer 5 km verder bereik je opnieuw een T en daar sla je linksaf, Highway 1035 op.
Van hier naar Wang Nuea is ongeveer 50 km. De rit over de rustige tweebaansweg is een beetje saai, al is het omringende landschap niet zonder bekoring.
Zestien km vóór Wang Nuea liggen bij een dorpje aan de rechterkant van de weg de Wang Riverside Bungalows, accommodatie gerund door Australiër Allan. Is de tocht door de bergen moeizaam verlopen of ben je het rijden een beetje beu, dan zou je hier een nacht kunnen doorbrengen. Voor een (sobere) maaltijd ben je dan aangewezen op eenvoudige dorpswinkeltjes (Allan kan dat voor je regelen). Het resort ligt op een zeer rustige plek, pal aan de rivier de Wang. Een tak van de rivier stroomde voorheen door het zwembad. In 2011 werd dit bij zware regenval gedeeltelijk weggeslagen, maar misschien is de schade hersteld.

04b-5d-PL-Wang Retreat1. De Wang Riverside Bungalows 14 km ten zuiden van Wang Nuea. 2. Het uitzicht op de rivier en bergen. 3. Manager Allan bij de pooltafel. 4. De kleine Than Tong-waterval aan de weg van Wang Nuea naar Phayao.

Is het nog vroeg in de middag, dan zou ik verder rijden. Bij de districtplaats Wang Nuea eindigt de 1035 bij een T, daar sla je rechtsaf de Highway 120 op. Er zijn wat kleine restaurantjes en er is een groot tankstation. Rijd de brug over de Wang over en rijd verder op de 120 in oostelijke richting.  De weg klimt langzaam de heuvels in, afwisselend omgeven door bos en akkers.
Ca. 17 km ten oosten van Wang Nuea stort het water van de kleine Than Tong-waterval zich over de kalksteenrotsen, een goede plek om even te verpozen. Er is een eethuisje dat een deel van het jaar geopend is. Daarna gaat de rit verder omhoog, overwegend door bos. Acht km voorbij de waterval bereik je het hoogste punt van de highway (ca. 900 m) met uitzicht over de hoogste pieken van het gebergte dat het dal van Wang Nuea en Phayao scheiden, en over het dal van Phayao met het Kwan Phayao (Meer van Phayao). Er zijn talloze stalletjes die geroosterde kip en varkensvlees en gepofte eieren serveren. Bij het uitzichtpunt zie je ook een beeldenpartij van dinosauriërs.
Thailand heeft de reputatie een van de belangrijkste vindplaatsen van dinosauriërs op aarde te zijn. De meeste overblijfselen werden gevonden in het noordoosten van het land, maar er zijn ook talloze overblijfselen gevonden in zandsteenformaties in het district Chiang Muan van Phayao en daarop is men in de provincie trots—vandaar die beelden.
Een lange afdaling brengt je uiteindelijk naar het dal van Phayao en dan is het nog zo’n 6 km voordat de 120 bij een T eindigt  op Highway 1. Sla linksaf deze drukke vierbaansweg op. Al gauw is links aan de weg een groot tankstation en na nog geen 10 km bereik je Phayao.

05-Phu Langka-dag 1-31. Het Arunothai Hotel aan de boulevard van Phayai. 2-3. Uitzicht over het Meer van Phayao en de omringende bergen.

Phayao. Vlak voor de stad ga je over de rivier de Ing en heb je links een mooi uitzicht op het meer en de erachter liggende bergen. Wat verder is er een afslag naar links, die je naar het centrum van de stad voert. Aan wat je de hoofdstraat zou kunnen noemen (met o.a. de grote markt ligt hier ook aan) ligt het vrij sobere en betaalbare Wattana Hotel (ca. 300 baht voor een kamer met fan). Er zijn meer hotels in de stad, maar die zijn meest aanzienlijk duurder zoals het Arunothai Hotel dat aan de boulevard met uitzicht over het meer ligt (ca. 800 baht voor een kamer). Aan deze boulevard liggen veel goede restaurants.
Het meer wordt gevoed door diverse stroompjes uit de omringende bergen maar watert zelf af in de rivier de Ing, die aan de zuidkant van het meer ontspringt maar noordwaarts stroomt en tussen Chiang Khong en Wiang Kaen in de provincie Chiang Rai in de Mekong uitstroomt (met de Kok is het de belangrijkste zijrivier ban de Mekong in Noord-Thailand).

Dag 2:
Deze dag leg je beduidend minder kilometers af dan op dag 1. De eerste pakweg 100 km gaan door het laagland, daarna volgens ongeveer 40 km in de bergen totdat je het schitterend gelegen Phu Langka Resort bereikt.

Eerst zou je enkele bezienswaardigheden in en rond Phayao kunnen bezoeken. In de eerste plaats is dat Wat Si Khom Kham, de bekendste tempel van de stad. De tempel ligt op de oostoever van het Kwan Phayao (Meer van Phayao), aan de Highway 1 naar Chiang Rai, en jaarlijks vindt er een druk bezocht festival plaats (met kermis en markt). In de tempel bevindt zich een groot en zeer vereerd verguld boeddhabeeld, de Phra Chao Ton Luang, gemaakt van bakstenen met succo en bedekt met een laagje goud. Het dateert van de 15e eeuw. Op het tempelterrein is een stichtelijk park van cementen beelden met o.a. voorstellingen van de boeddhistische hel.

06-Phu Langka-dag 1-31. Een vergulde chedi bewaakt door twee witte naga’s in het Meer van Phayao. 2. Het grote Phra Chao Ton Luang-boeddhabeeld in Wat Si Khom Kham in Phayao. 3. In de beeldentuin van Wat Si Khom Kham: het beeld van een pret, een spookachtig wezen gedoemd tot de laagste regionen van de boeddhistische kosmos.

Phayao was naast Chiang Mai, Chiang Rai en Chiang Saen een van de eerste Thaise centra in Noord-Thailand. In de 13e eeuw was het wellicht een onafhankelijk rijk waar koning Ngam Muang de scepter zwaaide. Het standbeeld van deze koning, een van de eerste lokale vorsten in Thailand) staat bij een klein park aan de boulevard. Rond het jaar 1300 zou er een bondgenootschap bestaan hebben tussen deze vorst van Phayao en koning Mengrai van Chiang Mai en Ram Khamhaeng van Sukhothai. Een aantal oude Phayao-stijl boeddhabeelden (een nogal grove stijl) wordt bewaard op het terrein van Wat Si Khom Kham en stamt mogelijk uit de 13e eeuw.
Naast de grote Wat Si Khom Kham ligt een kleinere, fraaie en proper en modern ogende witte tempel van de Dhammakai-secte waarvan de stijl wat aan de creaties van Le Corbusier doet denken.
Rondje om het meer:
Het dorp Ban Ngiu is bekend om het grote aantal huishoudens dat op het erf of onder de paalwoning vijzels hameren uit stukken Phayao-graniet.
Maar beperk je excursies in en rond Phayao tot enkele uren want je hebt nog zeker 120 km voor de boeg om eindbestemming, het Phu Langka Resort, te bereiken.

Vanuit Phayao rijd je ca. 5 km in zuidelijke richting en je slaat vervolgens linksaf highway 1021 op in de richting van Dok Kham Tai en Chiang Kham.

07-Phu Langka-dag 1-31. Beeld van meerkoppige naga in Dok Kham Tai. 2. De bloemenroute ten noorden van Dok Kham Tai in januari. 3. De kleurenpracht in februari aan dezelde weg.

Het eerste stuk naar Dok Kham Tai is vierbaans en weinig interessant, je passeert rijstvelden en agro-industrie. Dok Kham Tai heeft weinig te bieden, misschien met uitzondering van een beeldenpartij met een opvallende zilverkleurige meerkoppige naga aan een gracht aan de highway. In het verleden had deze districtsplaats de reputatie een belangrijke bron van jonge prostituees te zijn, met name meisjes die al op de leeftijd van 14-17 jaar over het hele land uitwaaieren om er in bordelen te werken—vooral het soort zaken dat overwegend door Thaise mannen wordt bezocht. Je kunt wel zeggen dat veel weelde in de paats op de rug verdiend is. In de jaren negentig raakte zedig Thailand in beroering na een enquête onder 12-14 jarige scholieren in het plaatsje. Op de vraag wat men later wilde worden antwoordde een ‘schrikbarend’ groot aantal meisjes ‘prostituee, net als mijn oudere zusters’.

08-Phu Langka-dag 1-3Highway 1021 tussen Dok Kham Tai en Chiang Kham. 1. Sterk groeiend vrachtverkeer over de highway. 2. Een stoet monniken op een pelgrimstocht.

Rijd de plaats door en ga verder in de richting van Chun en Chiang Kham. De weg gaat overwegend door laagland met lintbebouwing, rijstvelden en andere akkers. Vanaf Dok Kham Tai tot Chiang Kham is er een rijke variatie aan aangeplante sierbomen en -heesters langs de weg en de highway wordt dan ook gepromoot als thanon sai dok mai (’bloemenroute’). Aan het eerste gedeelte van het traject Dok Kham Tai-Chun staan bijvoorbeeld vele Flame of the Forest (Butea monosperma), tamelijk lage bomen die in januari vrijwel bladerloos zijn maar in februari veranderen in een oranje pracht van duizenden bloemen die op de bek van een papegaai lijken.
Halverwege Chun bereik je de Pratu Wiang Lo, tevens de grens tussen de districten Dok Kham Tai en Chun. Er is een stuk ‘oude muur’ gebouwd die de 30 km verderop gelegen ruïnestad Wiang Lo symboliseert. Interessant is dat op die plek ook een klein rood monument ter ere van de ‘democratie’ staat. Dat is er door de ‘roodhemden’ opgericht om aan te geven dat Chun een ‘rood’ district is. Direct na de staatsgreep van 22 mei 2014 hebben de militairen de tekst verwijderd en is het monument wit geverfd—zo staat het er nog steeds.
Chun ligt 35 km ten noordoosten van Dok Kham Tai, maar de liefhebbers van oudheden kunnen 5 km vóór Chun linksaf slaan (staat aangegeven) om een bezoek te brengen aan de ruïnes van Wiang Lo. De overblijfselen van deze ommuurde stad liggen ongeveer 10 km van de afslag aan de rivier de Ping. Volg de borden “Wiang Lo”. De belangrijkste ‘ruïne’ is een gerestaureerde bakstenen chedi van een tempel, gelegen op het terrein van een moderne tempel. Bij deze ruïne is een museum waarin een groot deel van wat er is opgegraven in en rond de ommuurde stad is bijeengebracht, zoals aardewerk, boeddhabeelden, enzovoort. De tekst en uitleg overwegend in het Thais. Verwacht niet zoiets als Sukhothai, jet is allemaal veel bescheidener, maar Wiang Lo ligt prachtig aan de Ing temidden van rustiek platteland en toeristen zul je er niet tegenkomen.

09-Phu Langka-dag 1-31. Uitzicht op de rivier de Ing. 2. Oude chedi en bot van een nog gebruikte tempel in het hart van de vroegere omwalde stad. 3. Een plattegrond van de historische stad in het Museum van Wiang Lo.

Chun. Rijd vanaf de wiang over dezelfde weg terug naar highway 1021 en zet je tocht voort in de richting van Chun. Je zult al meteen, zo’n 4 km vóór Chun, aan beide kanten van de weg accommodatie aantreffen—het Chinda Resort is bij mij favoriet. (Chun is een goed alternatief voor Phayao als je niet in een ‘grote stad’ wilt overnachten: in dat geval had je op dag 1 ongeveer 5 km vóór Phayao rechtsaf moeten slaan naar Chun, een extra 30 km). In het centrum van Chun sla je linksaf om je tocht op de 1021 voort te zetten (rechtdoor gaat naar Pong). Nog geen honderd meter van de afslag is een goed restaurant om te lunchen: Phat Thai Violin (aan de overkant is een groot tempelgebouw). Rijd verder Chun uit in de richting Chiang Kham en je zult opnieuw accommodatie langs de weg aantreffen waaronder een boutique hotel.
Om deze routebeschrijving trouw te blijven rijd je echter verder door het vlakke land richting Chiang Kham. Je passeert het geestenhuis van Chao Pho Suea en 24 km voorbij Chun en ongeveer 5 km vóór Chiang Kham sla je rechtsaf en je volgt de borden SONG KHWAE / PHU LANGKA en/of NAN.

10-Phu Langka-dag 1-31. Een monument ter ere van Chao Pho Suea aan Highway 1021, 15 km ten noorden van Chun. 2. De bouw van een dam in een beek, in de buurt van Ban Hae. 3. Highway 1148 slingerend door de bergen in het noorden van de provincie Phayao en Nan.

Je rijdt met een boog om het tamelijk grote plaatsje Chiang Kham heen en na 6 km kom je bij een T: sla linksaf (rechtsaf gaat naar Pong) en al gauw is er een soort driesprong, in feite kom je uit op een bocht van de Highway 1148. Daar sla je rechtsaf. (Ga je rechtdoor, dan vind je na enkele honderden meters aan je rechterhand een tankstation.) De 1148 wordt weldra een rustige weg en klimt beetje bij beetje de bergen in. Blijf de borden PHU LANGKA/SONG KHWAE/NAN volgen. Je gaat steeds maar ‘rechtdoor’ en je negeert afslagen naar rechts (weer naar Pong).
Na ongeveer 20 km is aan je linkerhand de afslag naar het Phu Langka Forest Park, maar je gaat verder over de 1148  die prachtig door de gedeeltelijk beboste bergen begint te kronkelen. Twintig kilometer vanaf de afslag is aan je linkerhand het Phu Langka Resort. Dat ligt echter  nogal verscholen verscholen, dus let goed op, je rijdt er zo voorbij. Het schitterend gelegen resort heeft een  keuze aan verschillende soorten bungalows, allemaal met een subliem uitzicht over een dal en de achterliggende bergen en een paar verspreid liggende kalksteenbergen. De prijs voor een overnachting is rond de 500 baht. Het resort heeft een klein restaurant, maar de keuze aan gerechten is niet groot en vaak ben je de enige bezoeker en dan kun je beter met de management afspreken wanneer je zou willen eten. ‘s Ochtends is er gelegenheid om te ontbijten. Enkele dorpen in de omgeving zijn Yao(Mien)-dorpen en de oudere vrouwen zijn daar vaak nog goed als Yao te herkennen aan de magenta-kleurige ‘kragen’ en het borduurwerk op hun klederdracht. Het echtpaar dat het resort bezit en runt is van Yao-origine en is trots op de Yao-cultuur. Het bezit o.a. een kopie van een traditionele scroll waarop de Yao-historie staat beschreven en afgebeeld.

11-Phu Langka-dag 1-31. Het dakterras van een van de stenen bungalows van het Phu Langka Resort. 2. Twee soorten stenen bungalows. 3. De Yao-scroll.

Dag 3. Phua Langka Resort-Phu Langka Forest Park v.v. Deze dag rijd je vanaf het resort naar het Phu Langka Forest Park. Daar wandel je de hele dag door de natuur.’s Avonds ben je weer terug in het resort.

Je ontbijt zo vroeg mogelijk in het resort. Misschien kan men er ook een soort simpel lunchpakket voor je verzorgen (boterhammen of gebakken rijst in een zakje). Je rijdt de oprit af en slaat rechtsaf de 1148 op in de richting van Chiang Kham. Je passeert een paar dorpjes. Koop in een van de winkeltjes wat flessen water en een ruime hoeveelheid snacks—dat laatste zeker als je zonder lunchpakket op pad bent gegaan, want er is in het Forest Park doorgaans geen eten te krijgen. Na 22 km bereik je de afslag naar het Forest Park. Sla rechts af de Thang Chonnabot Phayao 4020 op. De weg gaat steil omhoog. Je passeert na een paar km een dorpje en na 7 km bereik je het hoofdkwartier dat links iets van de weg af aan een parkeerplaats ligt. Er is een kleine ruimte met informatie over het natuurgebied, allemaal in het Thais. Kijk er even rond, rijd dan verder, langs nog een slagboom en na ongeveer 500 meter gaat de betonnen weg over in een onverharde weg.

12-Phu Lanka-dag 1-31-2. Langs highway 1148 in de buurt van het Phu Langka Resort. 1. Een po ban (Sterculia pexa) beladen met scharlakenrode doosvruchten (maart-april). 2. De grote bladeren van Macaranga denticulata (Euphorbiaceae). 3-4: In het Phu Langka Forest Park. 3. Donker en oud oak forest (‘eikenbos’) voorbij de ingang van het park. 4. Bloeiende Indian Rhododendron (Melastoma malabathricum), heel talrijk op het meer open terrein nabij de top van Phu Langka.

Je kunt helemaal doorrijden tot bijna aan de top (ca. 4 km). Maar het onverharde pad is erg hobbelig en hier en daar steil, niet echt de beste manier om van de natuur te genieten. En in het regenseizoen zijn bepaalde stukken spekgladde modderbanen. Ik adviseer dus je motorfiets ergens in de schaduw op slot te zetten en te gaan wandelen.
Je wandelt al meteen in dicht en oud ‘eikenbos’ (veel boomsoorten behoren tot de familie waar ook de Europese eiken en tamme kastanjes toe behoren). Na wat meer dan een kilometer bereik je een pad dat naar een waterval leidt. Er staat een bord PHU LANKA WATERVAL 100 METER, in werkelijkheid is het al gauw 400 m lopen. De natuur is er schitterend en ik zou deze omweg van 800 m niet overslaan. Langs het pad staan veel Cycas-boompjes. Als je na de waterval weer op de onverharde weg terug bent is het nog ongeveer 500 lopen naar de accommodatie in het park, een verzameling van vooral verlaten en vervallen gebouwen waar normaal geen mens te bekennen is. Je loopt gewoon verder en al gauw wordt het bos opener en bereik je open terrein met hoog gras en verspreid staan de bomen. De weg blijft flink omhoog gaan in het open terrein. Je komt langs een klein dennenbos en tenslotte loopt de weg dood bij een grasveld. Dat is ongeveer 1,5 km vanaf de ‘accommodatie’.

13-Phu Langka-dag 1-31. Uitzicht op de top van Phu Langka vanaf een wat lager punt. 2. Op de top (1720 m), het hoogste punt in de provincie Phayao. 3. De vrij zeldzame kamperfoeliesoort Lonicera hildebrandiana (Giant Burmese Honeysuckle) is te vinden is op het Lan Hin Lan Pi nabij de top. In april staat de plant in volle bloei.

Nog voor het grasveld gaat een smal pad steil omhoog naar een prachtig uitzichtpunt bij een rood geestenhuis. Hier waait doorgaans een koele bries. Rechts van het geestenhuis gaat een pad een klein stuk verder en eindigt bij een rotsachtige klip. Maar om de echte top te bereiken moet je links van het geestenhuis nog een paar honderd meter een pad volgen. Dan kom je bij een T uit: 50 m rechts daarvan loopt een pad dood op de top. Ik raad je aan daar eerst een kijkje te nemen. Het is een goede plek om je lunchpakket of snacks tevoorschijn te halen. Terug bij de T is er ook een pad dat de rand van de afgrond volgt, een aanrader! Je loopt tussen rotsen begroeid met zeldzame planten, zoals een bepaalde soort kamperfoelie. Het rotsachtige terrein staat bekend als Lan Hin Lan Pi (“miljoen jaar oude rotsveld”). Na ongeveer 300 m bereik je een Boeddhabeeld dat er eenzaam tussen de rotsen staat. In plaats van weer helemaal terug te lopen kun je hier over een steil pad naar beneden; je komt dan ergens tussen de dennen uit op de onverharde weg.
Vervolgens loop je over deze weg weer terug naar je motorfiets en rijdt moe doch voldaan terug naar het resort.

©SJON HAUSER: tekst, foto’s en kaartwerk