Chiang Mai-Hot-Chiang Mai-2 dagen

CNX-Hot-2 dagen-011. Wat Chai Mongkhon. 2. De Ping ten zuiden van Pa Sang. 3. Pha Cho.

Chiang Mai-Hot v.v. — 2 dagen, 1 overnachting in Hot

Langs de Ping naar Hot en Her: platteland, erosieformaties, tempels en tempelruïnes
Deze tweedaagse motorfietstocht voert naar talloze bezienswaardigheden in het gebied tussen Chiang Mai en Hot. Je zult een paar keer —onvermijdelijk — een stuk over de drukke Highway 108 rijden, maar meestal rijd je over goede, rustige plattelandswegen. Je kunt wel zeggen: je gaat buiten de platgetreden paden. Je zult genieten van het mooie landschap aan de oever van de Ping en je bezoekt enkele onbekende, maar fascinerende formaties die door erosie zijn ontstaan.

kaart Hot, Chom Thong-Lamphun-19 mei a

KLIK OP DE KAART OM TE VERGROTEN !!

Links: Kaart van de route van de 2-daagse tour Chiang Mai-Hot-Chiang Mai. (Klik op de kaart om te vergroten!)
Daarnaast kom je bij enkele fraaie tempels. Hot ligt 100 km ten zuiden van Chiang Mai en daar breng je één nacht door. In twee dagen leg je ongeveer 300 km af. De route eist weinig van je rijvaardigheid, maar je moet wel attent blijven. Meer dan bij andere routes zul je de routebeschrijving bij de hand moeten hebben. Wijk je ervan af, dan is de kans groot dat je in een doolhof van kronkelende landwegen belandt en de titel ‘van Hot naar her’ werkelijkheid wordt en je veel tijd verspeelt om weer op het goede pad te komen.
Het is een uitstekende warming up en voorbereiding voor een langere meerdaagse tocht. Een deel van de route kan, als je dat zou willen, in de Mae Hong Son-ronde worden ingebouwd. (*** zie voetnoot)

dag 1. Chiang Mai-langs de Ping-Highway 1105 naar San Pa Tong-Ban Kat-binnenwegen naar Pha Cho-Wiang Nong Long-Chom Thong (Wat Phra That Si Chom Thong)-25 km over de highway 108 naar Tham Tong-Phi Phi Resort in Hot.

dag 2. Hot-Wat Upa Kaeo en ruïnes-Pha Wing Chu-(eventueel Nong Luang v.v.)- terug tot nabij Hot-via de Chiang Mai Thang Chonnabot 4008 en de Lamphun Thang Chonnabot 3004 naar Wiang Nong Lang-Highway 1156 naar viaduct Highway 116-Ganesha Museum ten noorden van Doi Lo-Wiang Tha Kan-langs de Ping naar Chiang Mai.

UITVOERIGE ROUTEBESCHRIJVING
Dag 1:
Je rijdt vroeg in de ochtend met volle tank naar de Chang Khlan Road in Chiang Mai (die loopt vanaf de Nightbazaar in zuidelijke richting). Rijd deze straat uit tot bijna aan de Superhighway (ringweg) en kies bij de Y voor de linkertak die onder het viaduct (van de Superhighway) gaat en daarna op de rechteroever (westoever) van de Ping zuidwaarts gaat. Vanaf de weg heb je vaak een aardige kijk over de rivier en de oever aan de overkant. Je ziet onder andere de driehoekige chedi en suikerpalmen van Wat Chedi Liam, talloze grote kapokbomen en het door enorme regenbomen omgeven MacKaen-leprozeninstituut—allemaal op de oever aan de overkant.
Je ziet ook honderden viskooien in de rivier liggen. Je zult enkele bruggen over de Ping passeren (d.w.z. links laten liggen) en je gaat twee keer onder een viaduct door, maar je blijft de weg op de rechteroever volgen. Soms gaat de weg even een stuk van de rivier af maar al gauw buigt deze weer terug naar de Ping. Na 14 km, gerekend vanaf het eind van Chang Khlan Road, ben je weer wat van de rivier verwijderd en kom je bij een T. Daar sla je linksaf . Je rijdt even door rijstvelden en longanboomgaarden komt daarna weer terug bij de rivier.
Vijf km voorbij de T bereik je een kruispunt (al een paar honderd meter eerder zie je een bord: “LAMPHUN linksaf”) en sla je linksaf, de brug over de Ping over, en aan de overkant sla je meteen rechtsaf. Aan de linkerkant van de weg zijn boomgaarden en van deze weg is het asfalt wat slechter dan wat je gewend bent. Let goed op! Ongeveer 2 km vanaf de brug is er een Y, erg onduidelijk, het is meer een afslag naar rechts in een bocht naar links. Je moet die ‘afslag’ naar rechts hebben! (Volg je wat de hoofdweg lijkt naar links, dan beland je in een doolhof van wegen zonder ook maar een enkel verkeersbord te bekennen waar je wat aan hebt, en het zal de nodige moeite kosten weer op de goede route terug te komen.) Dus rechtsaf! Een beetje verscholen staat in die cruciale bocht een bord LAMPHUN. Al meteen is rechts aan de weg voorbij de bocht een tempel met buiten het tempelterrein twee enorme, knoestige en gestutte bodhibomen: die horen bij Wat Chai Mongkhon en zijn wellicht een foto waard. Voorbij de tempel zie je weldra aan je rechterhand de Ping weer liggen. Vier km voorbij de tempel kom je bij een T: een beetje gekke T want de rechtertak bestaat in feite uit twee wegen. Je gaat rechtsaf, de achterste en wat lager gelegen van de twee wegen op.

CNX-Hot-2 dagen-02 1. Wat Chedi Liam, aan de overkant van de Ping een paar km buiten Chiang Mai. 2. Wat Chai Mongkhon ongeveer 20 km ten zuiden van Chiang Mai. 3. Een van de twee grote bodhibomen vóór het tempelterrein van Wat Chai Mongkhon. 4. De oever van de Ping in de buurt van Chom Thong.

Een km verder bereik je opnieuw een T, nu ben je bij Highway 1015. Sla er rechtsaf. Na bijna 2 km ga je over de grote brug over de Ping. Zet de tocht op de highway ca. 7 km voort totdat je in de bebouwde kom van San Pa Tong op Highway 108 uitkomt (bij stoplichten). Sla er linksaf. Wees alert, na een paar honderd meter moet je bij andere stoplichten rechtsaf, de Highway 1013 op naar Mae Wang.
Deze weg is niet al te schilderachtig, je passeert o.a. de grote fabriek van Sun Sweet. (Ongeveer 15 jaar geleden stond hier een fabriek waarvan opslag van kunstmest explodeerde, wat een knal gaf die je in Chiang Mai nog goed hoorde, en wat aan tientallen het leven kostte.) Negen km vanaf San Pa Tong bereik je het grote dorp Ban Kat en wanneer je 2 km verder het plaatsje voorbij bent  is er een Y met in de bodem van het borrelglaasje een enorme lading ‘verkeersborden’ waaronder een blauw bord waarop MAE WANG NATIONAL PARK staat. Sla linksaf en volg de blauwe borden MAE WANG NATIONAL PARK. De weg kronkelt aanvankelijk vooral door de lintbebouwing van dorpjes. Na 3  km sla je rechtsaf en 5 km verder bij een kruispunt opnieuw rechtsaf. Je passeert boomgaarden (vooral van longan) en ook jonge teakplantages en ziet aan je linkerhand een klein meertje. Ongeveer 1 km verder bij het dorp Ban Pong Cho is een afslag naar links met op de hoek een groot houten bord onder een afdak (en een plantage van een mij onbekende boomsoort). Sla hier linksaf! Na 1 km is er een Y en je volgt de bocht naar rechts. Nu goed opletten. Ongeveer 3 km verder zie je links een houten bord met Thais opschrift en iets verder begint aan de andere kant van de weg een onverhard pad. In dun, droog bos staat er een huisje van de National Park Division, dat meestal onbemand is. Je rijdt de onverharde weg op die weldra de heuvels in gaat. Al na 500 m bereik je de Pha Daeng, een formatie die een stukje van de weg af ligt. Zet er je motorfiets neer en wandel naar deze ‘rode rotsen’. Rijd vervolgens 4.5 km verder door dun bos en lage heuvels en je komt bij de indrukwekkende formaties van Pha Cho.

CNX-Hot-2 dagen-03 1. Pha Daeng. 2. Cycas siamensis nabij Pha Daeng. 3. De voornaamste formaties van Pha Cho. 4. De meest spectaculaire pilaren van Pha Cho van dichterbij gezien.

Pha Cho en Pha Daeng (ผาช่อและผาแดง อ.ดอยหล่อ จ.เชียงใหม่)
Deze fantastische formaties zijn gecreëerd uit relatief jonge sedimenten en liggen in de tamelijk lage, met dun bladverliezend bos bedekte heuvels ten westen van Doi Lo, ongeveer 45 km ten zuidwesten van Chiang Mai. Het toeristisch potentieel van Pha Cho is onlangs onderkend en er wordt momenteel hard gewerkt om deze attractie toegankelijker te maken door trappen, paden en railingen aan te leggen. Sedimenten van harder, donker materiaal rusten er op pilaren van sterker geërodeerde, lichter gekleurde sedimenten. Ze lijken wat op die van de bekendere formaties van Phae Mueang Phi in de provincie Phrae, maar ze zijn aanzienlijk hoger (en ik vind ze indrukwekkender). De wat bescheidener formatie Pha Daeng (‘rode rots’) is wat minder diep uitgeslepen; in het omringende bos gedijen vele Cycas siamensis.

CNX-Hot-2 dagen-04 1. De vergulde chedi van Wat Phra That Si Chom Thong.  2-3. Centraal altaar en vergulde wanddecoraties in de wihan van Wat Phra That Si Chom Thong.

Rijd na een wandeling bij de Pha Cho terug naar de Pha Daeng en het huisje van de parkwacht. Sla bij de asfaltweg rechtsaf. Na 3 km ligt links van de weg achter een huisje een meertje (deel van het jaar droog) waar je watervogels zou kunnen spotten. Vijf km verder, iets voorbij de roze accommodatie van Ban  Rai Ladda, bereik je Highway 108.
Ook al wordt deze Highway op dit tochtje als de pest gemeden, hij blijft een lastpost. Hier is hij vierbaans met een cementen middenberm en je kunt dus niet oversteken en moet een U-turn maken van 4 km. Voor alle duidelijkheid: sla linksaf en keer na 2 km om en rijd verder zuidwestwaarts over de highway. Na ongeveer 5 km bereik je de afslag (met stoplichten) naar Ban Hong, Highway 1010. Sla er linksaf. De weg gaat weldra over de Ping en na een paar km is links een afslag naar Pa Sang en Lamphun, die bewaar je voor de volgende dag, je gaat nu rechtdoor. Na 2 km passeer je in de dorpsbebouwing  (links) opnieuw een afslag naar Pa Sang, je blijft rechtdoor rijden. Maar weer 2 km verder maakt de Highway een knik naar links en in de bocht sla je rechtsaf een secundaire weg op, de Thang Chonnabot Lamphun 3003, die weldra over de hier nog smalle (rivier de) Li gaat en door het dorpse districtplaatsje Wiang Nong Long. Immer geradeaus, totdat je na ongeveer 6 km de Ping weer bereikt. Hier gaat de hoofdweg naar links en volgt de linkeroever van de Ping, maar jij gaat rechtdoor, de brug over en meteen rechtsaf. Je volgt de Ping zo’n 500 m stroomopwaarts en slaat dan (bij een klein vismarktje linksaf). Deze weg gaat door bebouwing en boomgaarden rechtstreeks naar Chom Thong. Je passeert aan je rechterhand een Guesthouse en je komt na een paar km in Chom Thong uit op Highway 108. Op de hoek staat een oranje gebouw. Je slaat rechtsaf en rijdt een paar honderd meter dieper het stadje in en bij Wat Phra That Chom Thong aan je rechterhand parkeer je je motorfiets om deze fraaie tempel te bezichtigen.

Wat Phra That Chom Thong. De Lan Na-stijl chedi is bedekt met verguld plaatwerk en dateert van 1451. Het met goudverf beschilderde houtsnijwerk in de wihan is in 1516 vervaardigd en is van hoge kwaliteit. In de wihan staat een rijk geornamenteerd altaar met een fraai bronzen beeld van de Boeddha gezeten op een vijfkoppige naga. Vitrines zijn er afgeladen met kleinere beeldjes, antieke wapens, e.d. Op het tempelterrein staat een knoestige oude bodhiboom die door een groot aantal gedecoreerde palen wordt gestut. Er zitten altijd dames die de loten van de staatsloterij verkopen of kooien met kleine vogeltjes hebben uitgestald. Het verrichten van een goede daad, zoals een bezoek aan deze tempel, in het bijzonder het brengen van een offerande, verhoogt de kans dat je in de prijzen valt. Bovendien wil een winnend nummer zich hier wel eens openbaren aan bezoekers en die gaan dat bij de kraampjes op zoek naar nummers die er sterk op lijken om deze te kopen.
Na het tempelbezoek is Chom Thong wellicht de aangewezen plek om een hapje te eten. In de hoofdstraat (de highway is hier tweebaans) zijn talloze kleine restaurants en rond de tempel kun je ook al lunchen.

Tham Tong. Daarna verlaat je Chom Thong door over Highway 108 verder in zuidwestelijke richting te rijden. Buiten het stadje wordt de weg vierbaans en er is niet veel bijzonders te zien. Na 25 km is rechts de afslag naar (Wat) Tham Tong, een schitterend bij een rotswand gelegen tempel, 3.5 km vanaf de hoofdweg. Er stroomt een klein beekje door het tempelcomplex en er zijn veel sobere huisjes die ook vaak door mae chi (boeddhistische ‘nonnen’ gekleed in het wit) worden gebruikt om zich terug te trekken en sober te leven en te mediteren. In de rotsen is ook een grote nis en vol boeddhabeelden en boeddhistische parafernalia. Een liggende Boeddha (die de dood van de Verlichte uitbeeldt) is er uit de rotsen gehakt en met goudverf beschilderd. De grot die erachter ligt is meestal gesloten. Op een bord staat dat je er moet uitkijken voor slangen!

CNX-Hot-2 dagen-05-Tham TongTham Tong 1. De rotswand bij de tempel. 2. Een nis die uitkomt bij een grot huist vele boeddhabeelden en er is ook (3.) een uit de rotsen gehouwen Liggende Boeddha te zien.

Hot. Rijd vanaf de Tham Tong weer terug naar de hoofdweg en sla er rechtsaf. Na 5 km bereik je de districtsplaats Hot. Bij een kleine rotonde in het hart van de plaats rijd je rechtdoor, Highway 1103 op. Bij de afslag (links) naar Doi Tao rijd je gewoon verder rechtdoor, nu rijd je op Highway 1012. Al gauw is er links (nog vóór het ziekenhuis van Hot) een steeg die naar de accommodatie van het Phi Phi Resort gaat—op de hoek van de steeg zie je een watertoren en er is ook een bord dat naar de accommodatie verwijst. Het resort bestaat uit serie gelijkvormige huisjes met blauwe daken, m.i. het beste ‘value for money’ dat er in Hot is. Kamers met fan kosten er 300 baht, die met airco zijn wat duurder. Breng hier de nacht door. De dame die het resort runt is er soms niet, je zou haar dan kunnen vinden bij het 100 m verderop gelegen (en wat verwaarloosde) Phi Phi 2.
In het hart van de plaats, nabij de rotonde, vind je restaurantjes en winkels.

Dag 2.
Vertrek de volgende dag vroeg. Rijd vanuit het Phi Phi Resort de steeg uit en sla bij de hoofdweg linksaf de Highway 1012 op. De omgeving wordt al gauw landelijk: rijstvelden, boomgaarden en heuvels. Na enkele kilometers zie je de Ping links van de weg stromen. Wat verder rijzen rechts van de weg heuvels. Negen km ten zuiden van de rotonde in Hot is links aan de weg Wat Phra That Chedi Noi met een kleine witte chedi op een heuveltje en een groot boeddhabeeld (met honinggraat onder de kin). Wat verder  zie je links een geruïneerde bakstenen chedi waar een oranje doek om is gewikkeld.

CNX-Hot-2 dagen-061. Het Phi Phi Resort in Hot. 2. Een kaart van Hot en omgeving 3. Bootjes in de Ping ten zuiden van Hot.

Wat Doi Upa Kaeo. Je ziet inmiddels dat er op de heuvels rechts het nodige is gebouwd: enkele chedi’s en een nieuw beeld van de roemruchte krijgshaftige koning Naresuan (ca. 1600). Rijd door en je ziet rechts aan de voet van de heuvels de belangrijkste tempel liggen, Wat Doi Upa Kaeo. Op het tempelterrein staat o.a. een forse staande Boeddha en een groot beeld van de hindoegod Ganesja met de olifantenkop. Beide beelden zijn roodbruin. Je kunt vanaf de tempel op de motorfiets de heuvel op om de verschillende bouwwerken te bekijken. Aan de zuidkant van het complex op de heuvel bij het beeld van Naresuan gaat het pad weer naar beneden (tamelijk steil). Bij het beeld van Naresuan is een boomstam met kleurige sjerpen omwikkeld om de geest die erin huist te eren.
Tegenover Wat Doi Upa Kaeo is een afslag naar links. Ga daar linksaf en je ziet weldra rechts van de weg twee geruïneerde chedi’s. Die ruïnes wijzen erop dat dit ‘oude’ Hot in het verleden een plaats van betekenis was. Zie ook: Hot  . De ruïnes liggen verspreid tussen braakliggend bouwland of velden waar rijst of andere gewassen worden verbouwd. Een schilderachtige plek met aan de westkant uitzicht op de heuvels met chedi’s en wat oostelijker stroomt de Ping.

CNX-Hot-2 dagen-07 1-2: De omgeving ten zuiden van Hot is bezaaid met talloze tempelruïnes. 3. Het overplanten van de rijst aan de voet van Wat Doi Upa Kaeo. 4. Het hoofd van het grote roodbruine boeddhabeeld op het terrein van Wat Doi Upa Kaeo.

Rijd je verder, en ga voorbij de tweede geruïneerde chedi (aan je rechterhand) weldra de brug over de Ping over. Na nog eens een km bereik je een T bij het dorpje Dong Dam. Sla er linksaf. De weg gaat door dun bladverliezend bos. Nu opletten: na 1.5 km  zie je links van de weg een klein verweerd geel bord. Daar gaat een (verhard) pad het bos in. Sla die zijweg in.

CNX-Hot-2 dagen-08-Pha Wing Chu1-3: Pha Wing Chu

Pha Wing Chu. Na 900 m bereik je de oever van de Ping die er een schilderachtig tafereel biedt: grillig uitgeslepen terrassen die soms lijken op de ruïnes van middeleeuwse kastelen en die zijn ontstaan door het samenspel de eroderende werking van de rivier en de regen en de geleidelijke tectonische verheffing van het landschap. Daardoor werd de rivier gedwongen zijn bedding snel uit te diepen om het noodzakelijke verval te handhaven, een proces dat stream rejuvenation (‘stroomverjonging’) heet. De formaties staan bekend als Pha Wing Chu. Je ziet dat het voormalige, grillig verbrokkelde terras van de rivier hoog bovenop sterk geërodeerde, oudere alluviale lagen ligt. De erosie gaat er dag in dag uit verder en een deel van het hekwerk langs de afgrond is inmiddels in de diepte verdwenen doordat de aarde er met het regenwater is weggespoeld. Een aantal andere hekken zal binnenkort ‘vast en zeker’ volgen. Kijk dus uit waar je je voeten neerzet om een val in de afgrond te voorkomen! Deze weinig bekende formatie behoort tot de meest bijzondere van Thailand, en een foto ervan is gekozen als de coverfoto van het ‘prestigieuze’ boek Illustrated Landforms of Thailand uit 1991.

8a-2Pha Wing Chu gezien vanaf de andere kant van de rivier.

Als je er bent uitgekeken, rijd dan weer terug naar de ‘hoofdweg’ en slaat er linksaf. Na een paar km kom je uit op Highway 1103 van Hot naar Doi Tao. Je slaat er linksaf in de richting van Hot. Na ongeveer 10 km is er links van de weg een afslag met op de hoek een winkeltje. De afslag voert door longan-boomgaarden naar een moeras, het Nong Luang (ongeveer 2 km). Ben je een vogelaar, dan is het de moeite waard er te gaan kijken: je zult er zeker vele Open-bill ooievaars en koereigers zien en onderweg passeer je een kolonie (nesten) van wevervogels in een boom. Als je bent uitgevogeld, rijd je over dezelfde weg terug naar de hoofdweg. Je gaat linksaf. Na ongeveer 7 km, 3 km vóór Hot, en een paar honderd meter vóór de brug over de Ping, sla je rechtsaf, de Thang Chonnabot Chiang Mai 4008 op. Deze weg gaat weldra door de bebouwing van een dorp. Let goed op! Na 4 km buigt deze ‘hoofdweg’ scherp af naar rechts. Rijd je er rechtdoor, dan ga je weldra over de Ping en beland je al gauw bij de drukke Highway 108: dan zit je dus fout. Je moet dus de knik naar rechts volgen en de heuvels in het oosten tegemoet rijden. Het is een prachtige weg met uitstekend asfalt. Na 7 km is er een ‘kruispunt’, maar het zal je gauw duidelijk zijn dat je linksaf moet om op de 4008 verder te gaan. Je rijdt nu door lage heuvels begroeid met droog bos en als je nog niet genoeg hebt van erosielandschap, dat vind je er ook—op bescheiden schaal is dat ontstaan bij de aanleg van de weg. Ongeveer 5-6 km verder passeer je de provinciegrens en krijgt de weg een Lamphun-nummer en zul je vooral door longan-boomgaarden zijn omringd.

CNX-Hot-2 dagen-08b 1. Sterk geërodeerde bodem langs de Thang Chonnabot Chiang Mai 4008, (2.) een prachtige plattelandweg door de lage heuvels van Hot. 3. De Chestnut-headed Bee-eater (Merops leschenaulti) is er algemeen.

Ongeveer 22 km voorbij het genoemde ‘kruispunt’ bereik je een scheve T, je stuit op het nieuwe asfalt van de Thang Chonnabot Lamphun 3004 en slaat er (met scherpe hoek) linksaf (rechtsaf gaat naar Ban Hong). Na 4 km bereik je een bocht waaraan (rechts) de grote Wat Sam Chedi ligt. Schuin aan de overkant is een kleine markt en een klein politiebureau. Je volgt de bocht naar rechts en je rijdt weldra op de oostoever van de Ping, gedeeltelijk begroeid met bamboe. (Wil je de geruïneerde Chedi Mae Mai zien dan moet je in de bocht de afslag naar het zuiden in; je ziet deze oudheid na een paar honderd meter aan je rechterhand.)
Rechts aan de weg langs de Ping liggen vooral weer longanboomgaarden.  Je gaat langs twee bruggen over de Ping maar blijft op de oostoever, en bij de derde brug sla je rechtsaf. Je bent op bekend terrein, want de vorige dag heb je hier ook gereden, komend vanaf de andere kant. Je rijdt de districtsplaats Wiang Nong Long in. Dit is wellicht een geschikte plaats om te lunchen.  Er zijn diverse soepstallen en kleine restaurants.
Zet je tocht voort over de weg die door de bebouwing kronkelt en na 3 km over de rivier de Li gaat. Wat verder kom je bij een bocht in Highway 1010 en je slaat er ‘linksaf’ de highway op. Na ongeveer 2 km, in de bebouwde kom, negeer je de afslag naar rechts bij een 7Eleven, maar een kilometer of twee verder sla je rechtsaf Highway 1156 op die de oostoever van de Ping volgt (al zul je de rivier meestal niet zien).

CNX-Hot-2 dagen-091. De geruïneerde Chedi Mae Mai, op de linkeroever van de Ping ca. 12 km ten zuiden van Chom Thong. 2. Een beeld van Ganesja bij Wat Doi Upa Kaeo, Hot. 3. Een beeld van Ganesja in Mae Hong Son. 4. Ganesja in een muurschildering in Wang Nuea, Lampang.

Ganesha Museum. Je volgt deze weg zo’n 10 km totdat je een viaduct bereikt. Sla voor het viaduct rechtsaf de oprit naar de Highway 116 op en bereik je de highway dan ga je met een scherpe bocht naar links het viaduct op en over de Ping. Na 3 km bereik je Highway 108, de Highway 116 komt uit in een bocht van Highway 108.
Wil je het Ganesha Museum bezoeken, sla daar linksaf de vierbaansweg op. Na nog geen km maak je een U-turn, en 100 m voobij het Bang Chak tankstation sla je linksaf de Thang Chonnabot 3018 op. Dit is een goede, geasfalteerde weg die door mooi platteland gaat: rijstvelden en boomgaarden met uitzicht op de bergen in het westen. Na 5 km staat links aan de weg een oude knoestige tamarindboom die met veelkleurige sjalen is omwonden, een km verder is het museum.

Ganesja (Engels: Ganesh) is een van de jongere goden (5e eeuw na C.) van het uitgebreide pantheon van het hondoeïsme. Toen de bewoners van Thailand het boeddhisme overnamen werden tegelijkertijd talloze aspecten van het bramanisme geadopteerd, de religie waaruit het boeddhisme in India is voortgekomen. Met name de god Indra speelt traditioneel een voorname rol in de cosmologie van het Thaise boeddhisme.
Maar de enorme populariteit van de god Ganesja met de olifantenkop is pas iets van de afgelopen twintig jaar. Daarvóór was deze god wel al het troetelkindje van de grote Indiase gemeenschap in Bangkok en elders in het land, maar de laatse decennia maakte Ganesja zijn opmars onder alle lagen van de bevolking. Op veel tempelterreinen vind je nu beelden van Ganesja die er naast die van de Boeddha worden vereerd, een zoveelste nieuw aspect die het ‘syncretistisch’ karakter van het Thaise boeddhisme benadrukken.

In het privémuseum (toegang gratis) vind je honderden beelden van Ganesja (en allerlei afgeleide vormen van de god) — de meeste tekst en uitleg is in het Thais. In de zaaltjes met fraaiste beelden (veelal uit India) mag je niet fotograferen. Er is een grote souvenirwinkel aan het museum verbonden.
Wil je na het museumbezoek weer terug naar Chiang Mai, rijd dan verder over de landweg door beemd en veld—met schuin voor je de heuvels. Na 8 km komt deze weg uit op Highway 1013, een km ten westen van Ban Kat. (Je bent hier de vorige dag ook geweest.) Sla er rechtsaf en na 10 km ben je in San Pa Tong. Vanaf San Pa Tong kun je over de drukke en vervelende Highway 108 naar Chiang Mai terugrijden. Maar je kunt ook kiezen voor een wat rustiger omweg over de weg die het irrigatiekanaal volgt. Je moet dan al gauw, nog in San Pa Tong, weer linksaf slaan.

CNX-Hot-2 dagen-10Wiang Tha Kan: 1. De chedi van Wat Ton Kok. 2. De chedi van Wat Ubosot. 3. de stadsgracht met -wallen.

Wil je daarentegen nog de oude ruïnes van Wiang Tha Kan bezichtigen en over een rustieke route naar Chiang Mai terugkeren, doe dan als volgt.
Rijd vanaf het museum de 6 km terug naar Highway 108, sla linksaf en rijd richting Chiang Mai. Na een paar km kom je in de bebouwde kom van Ban Thung Sieo. Sla bij de stoplichten rechtsaf.

[Wil je het Ganesha Museum overslaan, maar wel de ruïnes van Wiang Tha Kan zien, sla dan over de Highway 116 aangekomen bij de grote bocht van de Highway 108 rechtsaf en rijd tot de stoplichten van Ban Thung Sieo waar je rechtsaf slaat.]

Wiang Tha Kan. Na 1 km zie je de eerste  ruïne van aan de weg liggen. Wiang Tha Kan was een oude stad die verlaten is, maar waarvan de wallen met slotgracht nog goed te onderscheiden zijn. In totaal zijn er de restanten van 28 tempels opgegraven en een aantal daarvan is gerestaureerd. De glorietijd van de stad was misschien in de 16e en 17e eeuw maar de archeologische opgravingen wijzen erop dat de stad veel ouder was en al in de Hariphunchai-periode bestond. Wat Ton Kok is die eerste tempel die je ziet liggen, links van de weg. De gote ronde chedi ervan is omwikkeld met oranje doeken. Voor de bouw (net als van de meeste andere bouwwerken uit die tijd) een groot soort bakstenen is gebruikt. Deze tempel ligt ten westen van de wiang (ommuurde stad). Rijd je wat verder dan staat er een blauw bord aan de weg met daarop de namen van enkele van de gerestaureerde tempels. Sla daar links af en volg door in de lommerrijke omgeving de stadsgracht en –wallen. Ga na zo’n 100 m de gracht over om de gerestaureerde chedi van Wat Ubosot te bereiken. Op een bord met historische uitleg is ook een simpel kaartje van de oude stad, die je misschien kan helpen een deel van de andere ruïnes te localiseren. Er komen zelden toeristen en je moet een beetje zoeken naar de verschillende ruïnes. Het grootste deel van de ruïnes ligt wat oostelijker aan de andere kant van de weg bij een Information Service Centre, niet ver van een marktje en (de moderne) Wat Tha Kan. Dat is het complex van Wat Klang Wiang met twee gerestaureerde chedi’s en de bases van verschillende tempelgebouwen, allemaal van baksteen.
De plek doet weinig onder voor het bekende en sterk gepromote Wiang Kum Kam iets ten zuiden van Chiang Mai. Ben je er uitgekeken, vervolg dan je tocht in min of meer oostwaartse richting over dezelfde weg die je naar de ruïnes heeft gebracht.
Na een 3 km gekronkel eindigt deze bij een T op een dijk. Sla hier linksaf en je ziet dan dat je nu op de westoever van de Ping rijdt, ongeveer in noordelijke richting. Blijf deze weg volgen. Eén keer is er een onduidelijk punt, na 5 km, waar je ‘links’ (rechtdoor) naar San Patong gaat en rechtsaf moet gaan (een sloot over) om verder de westoever van de Ping te blijven volgen. Na 6 km gaat de weg onder het viaduct van de H1105 door en weldra ben je op bekend terrein en rijd je over de weg langs de Ping die je de vorige dag in omgekeerde richt hebt gereden. Na enkele kilometers is er weer een onduidelijk punt: rechtdoor gaat naar Hang Dong, maar jij moet er rechtsaf slaan om de Ping-weg verder naar Chiang Mai te volgen. Je komt uiteindelijk weer uit bij Chang Khlan Road in het centrum van de stad.

©SJON HAUSER: tekst, foto’s en kaartwerk

***Voetnoot: Inbouwen in de Mae Hong Son Route. In het geval je een deel van de route in het Rondje Mae Hong Son wilt inbouwen, zou ik dat als volgt doen: Dag 1: Chiang Mai-Hot als op deze tweedaagse route. Dag 2. Ochtend: Wat Upa Kaeo, Pha Wing Chu als op  de tweedaagse Hot-route. Uitchecken bij het resort. Middag: Op Luang-Mae Chaem. Dag 3. Mae Chaem-Doi Inthanon-Mae Chaem. Dag 4. Mae Chaem-Khun Yuam. Dag 5. Khun Yuam-Mae Hong Son en Rak Thai v.v.. Dag 6. Mae Hong Son-Pang Mapha en Mae La Na-rondje. Dag 7. Pang Mapha-Pai-Chiang Mai. De Mae Hong Route is dan een dag langer en je doet hem in omgekeerde volgorde.